Gepost door: gijssterks | 12 januari 2012

Seniorenwandeling Natuurgroep Gestel

Gisteren was het weer de 2e woensdag van de maand. Dus weer tijd voor de Natuurwandeling voor Senioren met de Natuurgroep Gestel dieelke 2e woensdag van de maand gehouden wordt, beurtelings naar Haanwijk of naar Zegenwerp (en soms naar een andere plek in de buurt). Meer zie de website van de Natuurgroep. Dit keer was Haanwijk weer aan de beurt.
Ik doe er aan mee, deels uit interesse, je pikt altijd wel iets mee, deels als begeleiding omdat ik geschiedkundige achtergrond ken, de heemkunde kant.

De natuurwandeling is een groot succes. Drie jaar geleden begonnen met 3 personen inclusief gids, nu waren het er – ondanks het weer en de tijd van het jaar – weer 29 of 30 (ik heb niet precies geteld).

Blijkbaar was Michel uitgedaagd, ik had het gemist, ik was vrij laat. “Ze zeggen dat ik dat niet durf, dus vraag ik het: Alle vrouwen graag bij mij, we maken een vrouwengroep”. Mij vroeg hij ook met hem mee te lopen, voor de historische aspecten.

Grappig, de meesten 65+ of kort erbij, maar toen een mannengroep de vrouwengroep passeerde, zij op de dijk, wij op de weg eronder: Het leken wel pubers! Hier zie je enkele van ze iets ervoor toen ze het bos uit kwamen. Ook stoer, buiten de paden lopen.

Wat ik het mooist vond, fototechnisch? De varkentjes bij het begin/eindpunt. Ik kon er een paar mooie foto’s van maken.

Een van de vrouwen in onze groep vroeg me wat ze met die varkentjes deden als ze groot waren. “Opeten natuurlijk” zei ik, “of dacht je dat ze oud mochten worden tot ze van ellende doodgaan en dat ze dan afgevoerd zouden worden naar de destructor? Dat zou zonde zijn!”
Ik weet dat het gevaarlijk kan zijn, zo’n opmerking. Valse sentimenten en valse romantiek winnen het te vaak van gezond verstand.
Nu geen probleem: Ik kreeg bijval. Die er wat van zeiden waren blij met mijn realistische kijk.


Geen foto van mezelf of van onze groep, een van de andere groep op de dijk had een mooie foto gemaakt van ons als ‘vrouwengroep’. Hij heeft beloofd de foto te sturen.


Plaats een reactie

Categorieën