Gepost door: gijssterks | 12 januari 2012

Tekenen seizoen 2011/2012 – les 13

Woensdagmiddag Tekenles. Les 13 van het seizoen 2011/2012.


Nieuw onderwerp voor deze en volgende lessen: Franz Marc.

De les begon met een diashow en een verhaaltje over Franz Marc. Ik kan het hier wel opschrijven maar het staat allemaal al goed beschreven in Wikipedia en Google afbeeldingen. Enkele steekwoorden: Duits expressionisme, Die Brücke, Der Blaue Reiter.

Keuze uit drie opdrachten:

1. Een dier tekenen aan de hand van een foto en weergeven in primaire kleuren – zoiets als in zijn Paarden-schilderijen. Achtergrond vaag-achtig.
2. In vier tekeningen op een vel ‘Gevoel’ weergeven. Blijdschap, boosheid, …
3. Dieren weergeven maar ‘verpakt in vormen’.

Als voorbeeld van opdracht 1 en 3:

Ik had tevoren het verhaal gelezen dat de leraar ons toegestuurd had. Kende de opdrachten. Had een paar foto’s geselecteerd.
Maar toen ik ’s morgens die foto maakte van de varkentjes, bij de Natuurwandeling, toen wist ik meteen wat het zou worden:
Opdracht 1 maar dan met varkens.
Voor de kleuren had ik een paar schetsjes uitgewerkt, het wordt niet geel en rood, het wordt blauw geel rood.

Zo ver ben ik nu:

Volgende week worden de varkens blauw (in schakeringen) en de overige kleuren worden intensiever. De vormen wellicht wat vager dan ze nu zijn. Ondanks het blauwe moet de aandacht gaan naar de varkens, niet naar de achtergrond.



Volgende week doorgaan met dit onderwerp.

Geef een reactie

Categorieën

