Gepost door: gijssterks | 18 januari 2012

Tekenen seizoen 2011/2012 – les 14

Woensdagmiddag Tekenles. Les 14 van het seizoen 2011/2012.


Onderwerp voor deze en volgende lessen: Franz Marc.

Zoals ik vorige week schreef:

De les begon met een diashow en een verhaaltje over Franz Marc. Ik kan het hier wel opschrijven maar het staat allemaal al goed beschreven in Wikipedia en Google afbeeldingen. Enkele steekwoorden: Duits expressionisme, Die Brücke, Der Blaue Reiter.

Keuze uit drie opdrachten:

1. Een dier tekenen aan de hand van een foto en weergeven in primaire kleuren – zoiets als in zijn Paarden-schilderijen. Achtergrond vaag-achtig.
2. In vier tekeningen op een vel ‘Gevoel’ weergeven. Blijdschap, boosheid, …
3. Dieren weergeven maar ‘verpakt in vormen’.

Als voorbeeld van opdracht 1 en 3:

De gekozen foto was die de varkentjes van de Natuurwandeling, foto rechts.
Voor de kleuren had ik een paar schetsjes uitgewerkt, het wordt niet geel en rood, het wordt blauw geel rood.

Zo ver was ik vorige week:

Vandaag eerst de varkentjes blauw gewassen.

Daarna ben ik doorgegaan met accenten, schaduwen en schakeringen op de varkens. Ondanks het blauwe moet de aandacht gaan naar de varkens, niet naar de achtergrond.

Dit is het eindresultaat:

Voor de duidelijkheid rechts nog een keer de varkentjes.

Het viel in goede aarde. Een van de medecursisten vond het ‘Het mooiste wat je ooit gemaakt hebt’. Van complimenten moet je genieten!

Ik moet wel zeggen dat ik hem van een beetje afstand, minimaal 2 meter, en in het echt veel mooier vind dan op deze foto.


We hebben nog discussie gehad over wat voor passepartout er omheen moet in de lijst. Aanleiding was dat ik even twijfelde of er niet een stukje van de bovenkant af zou moeten. Niet dus. We hebben het uitgeprobeerd, de leraar had stroken wit om het uit te proberen.

Het passepartout zou een kleur kunnen hebben zoals die in het schilderij voorkomt. Of iets gebroken wit-achtig iets, naar het beige. Eventueel een rode rand.
Een voorbeeld:



Volgende week doorgaan met dit onderwerp. Voor mij betekent het een nieuw schilderij. Ik heb al iets in gedachte, maar ook nog een week om over na te denken.

Geef een reactie

Categorieën

