Gepost door: gijssterks | 27 januari 2012

Op ontdekkingsreis in eigen land

Afgelopen dinsdag ben ik op fotosafari geweest naar het gebied Langstraat / Land van Heusden en Altena. Met Jos, Jos geeft een cursus over boerderijen en heeft kenmerkende foto’s nodig van boerderijen in het gebied. En hij weet er de weg.

Eigenlijk schandalig, ik ben er achter gekomen dat ik heel weinig weet wist van het gebied terwijl het bijna fietsafstand is vanaf hier. We zijn wel eens door de streek gekomen, met de auto of als fietsroute over de dijken. Ik kom er nu achter dat we toen niets gezien hebben.

Dinsdag hebben we de oude structuur gevolgd. In feite een lange weg vanaf Vlijmen (Wolput) door Nieuwkuijk (Nieuwkuijkseweg) en via Drunen (Bosscheweg) naar Waalwijk (Grotestraat). Vandaar de naam Langstraat.
Van Waalwijk uit door naar Sprang-Capelle en via ’s Gravenmoer naar Waspik. Daarna terug en via Elshout naar Wijk en Aalburg.

Ik wist veel niet van dit gebied. Nu weet ik veel meer. Ik heb het nu gezien en achteraf ook op de kaarten. En een paar dingen over het gebied gehoord, geschiedkundig ook.

Geschiedkundig & Landschap.

Van oorsprong is dit een veengebied tussen de hogere gronden in Brabant en het riviergebied en was deel van de middeleeuwse polder de Groote Waard die door de Elisabethsvloed verloren ging en waarmee de Biesbosch ontstond.
Het gebied is ontgonnen vanaf de Middeleeuwen, en de lange ontginningen bepalen de structuur van de streek. Ontginning gebeurde in lange stroken, ik heb gelezen 96 meter breed en 1600 meter lang. Je ziet het heel goed, ook op Google Earth.

Typisch ook is dat de huizen in het verlengde van de ontginning werden gebouwd terwijl de wegen er niet helemaal dwars doorheen gaan. Daarom staan de oudere huizen schuin ten opzichte van de weg.

Ik snap nu ook waarom er zo veel bedrijven langs die wegen zijn: Een boerderij uitbreiden is moeilijk, een bedrijf aan huis langs de grote doorgaande route is makkelijk. De leerindustrie in die streek vroeg niet veel investering.

Dit even in het kort – ik heb nog veel meer geleerd over de streek en over boerderijbouw dan dit. Dat is het leuke als je met een kenner meegaat.

De route in vogelvlucht.

We begonnen in Vlijmen en van daar uit naar Nieuwkuijk.

Wat het meest opviel, naast de andere stijl van bouwen, meer de Hollandse, waren de voorgevels. Hoe deftiger boerderij hoe mooiere voorgevel, maar sowieso werd er veel aandacht aan besteed . Ik zei al tegen Jos ‘Ik ben benieuwd naar de vrouwen hier’ maar dat is een seksistische opmerking die ik hier niet moet maken.

In Drunen, ik zal het adres niet geven, kwam de bewoner van de boerderij waarvan ik foto’s maakte naar buiten. ‘U hebt een mooie boerderij!’ zei Jos, ‘Rijksmonument?’.
Het antwoord was, totaal niet verwacht: ‘Ja. En hij mag vandaag nog afbranden of instorten. Ik zit de hele dag te verrekken van de kou. Ik kan het met 5 of 6 kachels nog niet warm stoken. En dan is het nog ginnins winter.’

In Waalwijk hebben we gegeten. En de oude kloosterboererij midden in Waalwijk bekeken. Hij komt niet in mijn top-10 van mooiste boerderijen.

Bij ’s Gravenmoer stond een bouwval, half gesloopt.
De buurman, desgevraagd: ‘Ze wilden het verbouwen. Slopen eigenlijk en herbouwen. Maar de gemeente is er voor gaan liggen. Het blijkt een monument te zijn. Gemeentelijk geloof ik. Nou staat het er zo bij.’

Tip: Als je foto’s maakt van monumenten zeg dan altijd dat je van de gemeente ben. Dan ben je het snelste klaar, niemand zal je uitnodigen. Je bent zo welkom als zwerm wespen op een ijscokar.

We wilden wat eten. Natuurlijk niet in ’s Gravenmoer, slechts een vlekje op de landkaart, dus door naar Waspik. Cafetaria: Open van 12-13:30 en vanaf 16:00 uur. Het was half twee geweest. Een café daar vlak bij: Dicht.
Uiteindelijk kwamen we bij de bakker terecht. Gastvrij, vriendelijk, warm pizzabroodje en saucijzenbroodje. Koffie erbij. En intussen zicht op de bakkerij, open vanaf de winkel. Foto maken mag.
Onthouden: Bakkerij Verschuren in Waspik aan ’t Vaantje, in de zomer hebben ze een terrasje buiten.

Toen we in Elshout bij de herberg foto’s maakten kwam de eigenaar kijken. Jos legde het uit en ze praatten over het monument, van oorsprong een 18e eeuwse boerderij. Een trotse eigenaar. We mochten op de plaats achter gaan kijken en foto’s maken.

Wijk en Aalburg toonde minder dan wat Jos zich herinnerde. Er bleek veel monumentaals verloren te zijn gegaan aan de welvaart en een gemeente die zich duidelijk weinig bekommerde over wat er ooit was.
Een mooie ‘bijvangst’ waren deze schapen, ze zijn nu even achtergrond van mijn Bureaublad.

‘Nog even kijken en dan gaan we naar huis.’ Het werd ook te donker. Eigenlijk.

Wijk en Aalburg: Nog een boerderij.

Ik maakte de foto en de eigenaresse kwam naar ons toe. ‘Als je wilt mag je ook achter kijken’. Even later voegde de eigenaar zich ook bij ons. Ook iemand met hart voor het monument.
En zo was het al snel een half uur later.
Ze hadden oude foto’s van de boerderij. Ik beloofde een leuke foto van het jonge hondje terug te sturen in ruil voor een scan.
Toen ik thuis kwam waren de foto’s er al.
De foto van het hondje vond ze leuk.

Zoals ik zei: Een leerzame dag.

Na die dag ook nog even de 400+ foto’s selecteren en bewerken. Rechtzetten en bijsnijden en vaak een beetje lichter maken: door het weer en de tijd van het jaar zijn ze soms nogal donker.

Responses

  1. Er is heel wat afgebroken en er zijn in het afgelopen jaar inderdaad heel wat monumentale huizen neergezet in Wijk en Aalburg, zeker langs de dijk.
    Dinsdag? Jammer, ik was vanaf donderdag in de caravan (Andel). Nu zat je echt vlakbij, misschien de volgende keer met Jos een bakkie komen doen als jullie weer in de buurt zijn? Of als er weer niets open is, kan een boterham en/of een kop sop er altijd nog wel af. 😉

  2. Joke, bedankt voor het commentaar.
    Die koffie komt wel al wordt het voorjaar / zomer, ik wil in die buurt beslist eens een keer gaan fietsen!


Geef een reactie

Categorieën

