Gepost door: gijssterks | 29 januari 2012

Fotoclubavond

Afgelopen donderdag, 26 januari 2012, was het weer fotoclubavond, de driewekelijkse bijeenkomst van de Fotokring Sint-Michielsgestel, website http://www.fotokring-gestel.nl/.

Vast punt van de agenda is ‘Een bijzondere foto’.

Ik had de  jaarlijkse fotobijlage van de Volkskrant, zaterdagbijlage van een paar weken geleden, meegenomen. Ik vond het zonde hem bij het oud papier te doen. Op de voorkant een samengestelde foto van een Japanse fotograaf die 6000 foto’s gemaakt had, uitgeprint en op een plattegrond van Rio de Janeiro geplakt op de plaats waar hij ze gemaakt had, en daar weer een foto van had gemaakt. Verder veel portretten uit Rio.

Ik zei dat wie hem hebben wilde het moest zeggen. Degene waarvan ik dacht ‘Iets voor hem’ zei ‘Ik!’ nog voordat iemand iets kon zeggen.

Een ander punt in de rondvraag was over het aantal foto’s. Vorige keer waren er veel foto’s en was er onevenredig geselecteerd. Punt van aandacht.

Op de avond kwam er nog een punt bij voor de volgende keer. Niet klessebessen. Zoals bij iemand die een foto had van rijstvelden in Indonesië. De maker vertelde hoe zijn vakantie ewest was, de inleider praatte gezellig mee. Te lang.
Ik vind dat zoiets na sluiting moet gebeuren, bij het foto’s presenteren gaat het om foto’s.

Na de vaste agenda weer tijd voor de meegebrachte foto’s.

Minder foto’s dan de vorige keer. Met voorrang voor de foto’s die vorige keer overgebleven waren.

1. Spiegeling.

De foto zoals ik die op tafel gelegd had werd bij het bekijken door iemand omgekeerd. Toen de foto op het bord kwam was de logische reactie van eendeel van het publiek ‘Hij moet andersom’.

Ze vonden het een mooie uitsnede. Mooi in beeld gebracht / mooie uitsnede / goed scherp waar hij scherp moet zijn / interessante hoek / …
Iemand vroeg zich af waar de mensen stonden.

Op het eind liet ik de originele foto zien, zoals die bij de Natuurgroep ook gepubliceerd was. Daar was het een verslag, wie er bij was kon mensen herkennen. In deze groep was dat niet zo.
En inderdaad, ik had op de eerste foto een paar voeten / benen weggewerkt, vandaar de vraag waar de mensen stonden.

Conclusie was: Zeer geslaagd!

2. Schaduw van een boom.

Ook voor deze foto complimenten voor de vorm. Geen enkel minpuntje. Het gebouw in het midden aan de horizon is het Noordbrabantse Provinciehuis.

Grappig was de reactie van iemand die voor zijn werk met ‘de provincie’ te maken heeft. Hij zei dat de vorm hem deed denken aan de mattenklopper van Koot en Bie. Dat die naar het Provinciehuis wijst. Die mattenklopper was er om misstanden aan de kaak te stellen…
Ik hoor wel eens iets: Ik denk dat zijn vergelijking niet eens zo gek niet was.

3. Boerderij aan de Kloosterstraat.

Tegenwoordig snij ik mijn eigen passe-partouts. Dit was een niet-standaard-formaat. Toch wel handig als je dan zelf een juist passepartout kunt maken, anders moet je op A4 printen en valt er aan een van beide kanten iets weg.

Eén man vond het niet kunnen Horizon in het midden.

Er is een regel dat de horizon nooit in het midden mag omdat het de foto doormidden snijdt. Kan niet. Er zijn puristen voor wie het dan nooit een goede foto kan zijn.
Iets soortgelijks zie je bij ‘onderwerp in het midden’.
Ik hoor hier bij de rekkelijken, niet doen tenzij je vindt dat het wel kan.

Alle anderen, voor zover ik meekreeg, waren het er niet mee eens. Hij zou gelijk hebben als je de bomen weghaalt. Nu is dat niet een vlak.

Wat de foto ook extra interessant maakte was ook hier het Provinciehuis links op de achtergrond en de weg die er recht naar toe wijst. Mogelijk ook iets van een symboliek?

Behalve dan die ene man vonden ze het een zeer geslaagde foto.


Foto 2 en foto 3 heb ik ingeleverd. Ze gaan naar de Bondswedstrijd 2012. Zeker na het commentaar vond ik dat het moeten kunnen. Ben benieuwd wat de deskundigen er van vinden.

Geef een reactie

Categorieën

