Gepost door: gijssterks | 6 februari 2012

Sic transit gloria mundi

Sic transit gloria mundi ofwel Zo vergaat ’s werelds roem …

Een paar jaar geleden heb ik alle rijks- en gemeentemonumenten van Sint-Michielsgestel op de foto gezet. Er is een diapresentatie geweest bij de opening van het gemeentehuis en een fietsroute langs (bijna) alle monumenten – met foto’s. Mijn foto’s zijn ook toegevoegd op de website van de gemeente bij de beschrijvingen van monumenten.

Als me gevraagd werd ‘Welk vind je het mooiste monument van de gemeente Sint-Michielsgestel’ was mijn antwoord steevast: ‘Beek 10 in Gemonde’. Het is een daglonerswoning uit 1850, Een juweeltje om te zien. Ooit heeft er een gezin met 8 kinderen in gewoond, ooit 2 gezinnen, ooit een gezin dat vee hield in het achterdeel. Een Rijksmonument. Een van de weinig overgeblevenen in zijn soort.  Zie ook deze link van april 2009 toen mijn lief en ik er binnen geweest zijn geweest, uitgenodigd door de enthousiaste en trotse eigenaar. Mocht er ook foto’s maken.

Met de foto van het monument bereikte ik de gedeelde 7e plaats (van 175 foto’s) op de tentoonstelling ‘Typisch Gemonde’, onlangs, 22 januari 2012.

In de nacht van afgelopen donderdag op vrijdag is er brand geweest.

Vandaag wezen kijken.

Hier de foto’s van ervoor en erna.

Oktober 2007:

Vandaag 6 februari 2010:

De brand werd ontdekt door de eigenaren toen ze net op bed lagen. Vermoedelijk te hard gestookt. Volgens het bericht in de krant afgelopen zaterdag was er nog niets van te zeggen of het herbouwd zou worden. Ik hoop van wel.

Nog een foto:

Sic transit gloria mundi…

Responses

  1. […] Zie ook vervolg op dit bericht over de brand in de nacht van 2 op 3 februari 2012 op deze link. […]


Geef een reactie

Categorieën

