Gepost door: gijssterks | 8 februari 2012

Tekenen seizoen 2011/2012 – les 16/17

Woensdagmiddag Tekenles. Les 17 van het seizoen 2011/2012.


Vervolg op onderwerp van vorige week.

Een muzikaal uitgangspunt. Waar denk je aan bij dit woord / deze muziek? Schrijf de woorden op en werk het uit in een tekening. Als muziek liet hij een paar nummers horen van Vangelis, onder andere Conquest of Paradise. Bombastische muziek. Grote mannenkoren. Ook andere nummers, rustgevende muziek. Wachtkamermuziek.
Waar denk je aan? De bedoeling was dat we woorden opschreven gerelatieerd aan het onderwerp.

Mijn keuze was gevallen op Conquest of Paradise. Daarbij kwam ik, proberend los te raken van wat ik al kende van het nummer,  op woorden als Noord-Koreaanse parade / Oorlog / Kozakkenkooor / Bombastisch / Samen Ten Strijde / Wachtkamer / Tandarts / EK Paardansen kunstschaatsen en meer.

Hoe dit nummer op mij overkomt had ik weergegeven in een schets waarin ik rechts boven een leger van soldaten zien, rechts onder tanks in opstelling, links boven een oorlogskerkhof en daaronder een schreeuwende generaal. Bij dit alles horen agressieve kleuren. Paars en zo.

Deze week doorgegaan met de uitwerking in mijn vertrouwde techniek: pastelkrijt met uitwrijven met de vingers. Dit is het eindresultaat:

Zoals ik zei: een leger soldaten, tanks in opstelling, een oorlogskerkhof, een schreeuwende generaal. Ik vind het onderste stuk rechts het mooiste.

Ik ben er mee gestopt, voor mij is hij af. Verbeteren geeft vaak en slechter resultaat dan ophouden, ofwel: Ophouden is ook een kunst.


Vorige week schreef ik:  ‘De leraar zei dat je niet hoefde te haasten. Of je moet er nog eentje maken,’ er zijn 3-4 lessen uitgetrokken voor dit onderwerp.
Dus  ben ik doorgegaan met een volgende tekening op hetzelfde onderwerp.Vrolijker dit keer, rustiger.
Het begin is gemaakt:


Wat het wordt? Ik weet het nog niet. Intuïtief tekenen.


Volgende week gaan we door met dit onderwerp, voor dit onderwerp zijn 3 of 4 lessen uitgetrokken. Na volgende week is het Carnaval, een keer geen les.

Responses

  1. Ideetje: Jeroen Bosch – in het land van Maas en Waal? Of wordt dat te klein?


Geef een reactie

Categorieën

