Gepost door: gijssterks | 26 februari 2012

Lezing ‘Het ontstaan en de inhoud van het eerste Kadaster in 1832’

Gisteren op stap geweest naar Amersfoort, ik heb er een lezing gegeven over het ontstaan en de inhoud van het eerste Kadaster in 1832, voor de HCC!genealogie.

Vanuit de gegevens van het Kadaster van 1832, het eerste kadaster, heb ik onderzoek gedaan en de eigenarengegevens van Den Dungen en Sint-Michielsgestel uit dat kadaster vastgelegd. Het landschap van 1832 was het landschap zoals dat nog onveranderd bestond in mijn jeugd, omgeploegd door de ruilverkaveling van begin jaren ’60 van de vorige eeuw. Goh, wat voelt dat oud …

Alweer meer dan twee jaar geleden gaf ik, samen met degene met wie ik kaarten uitgewerkt had, een lezing hierover in Den Dungen. De HCC was getipt dat ik een interessante lezing hierover kon geven voor de mensen van genealogie, de stamboom-onderzoekers zogezegd. Met wat kennis over dit onderwerp ben je al gauw ‘deskundige’.

Er waren gisteren ruim dertig leden. Zoals ik verwacht had, meest mannen en meest grijs. Twee vrouwen waarvan er een met mij meegekomen was.

Ik had mijn best gedaan een leuke, interessante presentatie te geven. Het was na de uitgebreide lunch waaraan we meegedaan hadden en toch kon ik de mensen blijven boeien, ik stond op de beste plaats om te zien hoe ze reageerden.

Het was wel aardig dat het in Amersfoort was, de Onze-Lievevrouwetoren in Amersfoort is ‘het exacte kadastrale middelpunt van Nederland volgens Rijksdriehoekmeting’. Daar kun je een leuke dia van maken, trekt meteen de aandacht van de aanwezigen:

Wat ik er van vond? Het ging lekker. Je merkt bij zo’n lezing ook dat het heel anders is dan mijn verhaal bij het UMC Utrecht over ‘leven na de hartstilstand’. Bij dit onderwerp zit geen emotionele betrokkenheid, wel een soort ‘bevlogenheid’ over het onderwerp. Leuk om weer eens een keer te doen, een presentatie geven. Ook veel leuker dan voorheen op het werk vaak gebeurde: hier hoef je niets te verdedigen en er hangt verder niets van af.

Wat het publiek vond? Positieve reacties uit het publiek. Ook de meest kritische in het publiek, mijn lief, vond dat ik het erg goed / leuk / etc gedaan had.

Ook aardig: Het was voor het eerst dat we in een ‘echt’ protestants kerkgebouw / wijkcentrum waren. De Brug in Amersfoort. Zoiets kennen wij hier in Brabant niet, niet in onze omgeving, of tenminste niet iets waar wij normaal ooit komen. Goed voor ons …


Na afloop zijn we doorgegaan naar Almere waar we zagen dat de verhuizing klaar was. Er waren nog een paar mannen over de vloer, letterlijk: ze waren met de laatste plinten bezig. Even een paar bundels vloerplanken naar de zolder gesjouwd – en ze konden gelukkig koffie zetten.

Responses

  1. Is er nog iets waar je niets vanaf weet?

  2. Jawel Joke, vraag me bijvoorbeeld eens iets over Klassieke Muziek, Griekse Mythologie of over Dans – grote kans dat ik het antwoord schuldig moet blijven 🙂

  3. Als ik het woord “Kadaster” hoor/zie moet ik altijd denken aan twee dingen:
    1. De Rijdende Rechter
    2. Dat leuke liedje van André van Duyn

    Wat lijkt me dat een leuke instelling om voor te werken. “Ik werk bij het Kadaster”. Niemand weet precies wat het inhoudt, maar het klinkt wel heel interessant en belangrijk, hé? Hahahaha.


Geef een reactie

Categorieën

