Gepost door: gijssterks | 29 februari 2012

Tekenen seizoen 2011/2012 – les 19

Woensdagmiddag Tekenles. Les 19 van het seizoen 2011/2012.


Nieuw onderwerp: Tekenen met inkt.

Een les in het toepassen van een techniek. Inkt is in dit geval bister.

Bister is een soort inkt, oorspronkelijk gemaakt van het schraapsel uit de schoorsteen waar hammen werden gerookt. Roet met vet dus. De kleur is donkerbruin in variaties. Tegenwoordig wordt het synthetisch gemaakt en zijn er ook andere kleuren beschikbaar zoals donkergroen.
Het is vergelijkbaar met Oost-Indische inkt.
Je kunt er mee tekenen met een kroontjespen onverdund of verdund met water. Naast tekenen kun je het ook met een penseel verwerken, aquarel-achtig.

Het middel om de techniek te leren was een stilleven natekenen, de leraar had een aantal dingetjes meegebracht zoals schelpen, noten, een konijnenschedel en stenen.

Ik had met donkerbruine bister een appeltje van een sequoia getekend.

Wat ik van de techniek vind: Wel aardig. Het viel me mee. Ik geloof dat de laatste keer dat ik een kroontjespen in mijn handen gehad heb was toen ik twaalf was en de lagere school verliet Volgens mij heb ik die toen met een grote zwaai weggegooid, blij er vanaf te zijn

Ja, ik wordt oud. Jongeren hebben het nooit meegemaakt. Een inktpoje in de schoolbank, de kroontjespen die altijd vlekte en de inktlap die je er bij nodig had om de pen schoon te vegen.

Het resultaat


Volgende week een nieuw onderwerp over 2 of 3 lessen: Interieur.

We hebben het eerder gedaan in een eerder cursusjaar. Ergens in het gebouw, mag buiten het lokaal, een tekening maken van het interieur. Raakvlakken met perspectief. De leraar zal ook ingaan op het ‘omzeilen van perspectief’. Heb ik niet nodig.

Geef een reactie

Categorieën

