Gepost door: gijssterks | 14 maart 2012

Tekenen seizoen 2011/2012 – les 21

Woensdagmiddag Tekenles. Les 21 van het seizoen 2011/2012. Vorige week heb ik les 20 gemist. Had wat anders…


Nieuw onderwerp: Interieur.

Het houdt in dat je ergens in het gebouw, mag buiten het lokaal, een tekening maakt van wat je ziet. Enkelen deden gangen en deuropeningen. Ik koos voor de balken die ik schuin voor me zag. Het gebouw is een voormalige boerderij en wij zitten op de voormalige zolder.

Voor dit onderwerp had de leraar ook wat uitgelegd over ‘Omzeilen van perspectief’. Denk aan het tekenen van een groep of aantal bomen of huizen. Het effect van perspectief kun je krijgen door

  • lijnen die naar een verdwijnpunt gaan
  • overlapping,
  • steeds kleiner te tekenen
  • gebruik van grijstinten en nauwkeurigheid, hoe verder weg hoe lichter c.q. vager.

In feite heb je dan ook gewoon perspectief maar mensen die ‘perspectief niet zien’ kunnen vaak makkelijker overweg met de andere technieken, maar dat moet je er misschien niet bij vertellen.

De techniek was om het net als bij de vorige les te tekenen met inkt of bister. Eén kleur inkt wel te verstaan.

Dit was mijn onderwerp:

Eerst een paar schetsen gemaakt. Toen een eerste aanzet die voor mijn gevoel mislukte, een studie heet het dan, en het resultaat:

Hier het resultaat in vol ornaat:

Nog even tijd over, nog even iets uitproberen. Met een penseel en inkt en water kun je snel iets maken als je een beetje fantasie hebt:

De leraar en de medecursisten in de buurt waren onder de indruk, vonden het heel mooi en zo. Ik had het gevoel dat zij het mooier vonden dan ik. Zal aan mij liggen, ik zit nog niet goed in mijn vel, zwaar verkouden en een keelontsteking. Nog niet echt rust in me.

Volgende week nieuw onderwerp (Hundertwasser) of nog doorgaan, de leraar moest nog voorwerk doen. Dat is voor de laatste 3 lessen. En dan is het half april en zit de cursus er weer op tot eind september.


Na het seniorenwandelen van vanmorgen waar ik mijn best gedaan heb dit keer eens niets te vertellen (wat niet goed lukte) en voor het tekenen nog even langs de dokter. Even een penicilline kuurtje.

Geef een reactie

Categorieën

