Gepost door: gijssterks | 31 maart 2012

‘Wat doen jullie nu op zaterdagmiddag?’

Mijn broer vroeg het al op de Wordfeud chat: ‘Wat doen jullie nu op zaterdagmiddag?’

Wij gingen op zaterdagmiddag altijd naar ‘ons thuis’. Negenendertig jaar en een paar maanden lang, zolang we getrouwd zijn. Eerst had ik er mijn eigen ‘hof’, zeg maar volkstuintje, en ik hielp mijn vader met voorkomende dingen. Mijn lief ging mee en later ook de kinderen. In die tijd was het vechten om wie de fles mochten geven, in 1975 waren mijn jongste zusters tieners.

Gaandeweg ging ik meer doen naarmate mijn vader ouder werd. Na 1996 toen ons vader overleed en eigenlijk ook al eerder was ik min of meer ‘de baas van achter de stal en achter de kiepekooi’, inclusief die stal en kiepekooi – eigenlijk alles buiten huis en de misse (erf).

Mijn hartstilstand kreeg ik er, we waren toen bij ons moeder –  het was op een zaterdagmiddag.

Nadat het huis verkocht werd in 2005 bleef de zaterdagmiddag onze vaste dag, toen naar het bejaardenhuis.

Op 3 maart 2012 is ons moeder overleden. De eerste weken waren we druk met van alles regelen en de kamer leeghalen. Vorige week hadden we op zaterdagmiddag de verjaardag van mijn oudste broer en zijn vrouw, anders dan anders want we hoefden ons moeder niet op te halen, normaal zou dat wel geweest zijn, het was immers zaterdagmiddag.

Vandaag hadden we niks. Voor het eerst dat we thuis bleven en niet hoefden af te melden of te horen hadden gekregen dat ze ergens heen moest.

‘Wat doen jullie nu op zaterdagmiddag?’

Ik ben vanmiddag bezig geweest het houthok achter in de tuin leeg te halen. Ik ga het houthok vernieuwen. Nadat ik met de buurman zijn laurier zodanig gesnoeid heb, dat je het scheve en deels aangebouwde houthok vanuit hun tuin ziet. Het houthok staat er dertig jaar, bijna vanaf het begin dat we hier wonen.

‘Wat doen jullie nu op zaterdagmiddag?’

Ik heb de tegenvraag gesteld: ‘En wat doen jullie op de zondagmiddag?’, hun dag.

‘Wordfeud?’ was zijn antwoord.

Even wennen…

Responses

  1. het vult zich vanzelf weer, maar raar is het wel in het begin denk ik. Fijn zondag.


Geef een reactie

Categorieën

