Gepost door: gijssterks | 4 april 2012

Tekenen seizoen 2011/2012 – les 24

Woensdagmiddag Tekenles. Les 24 van het seizoen 2011/2012.


Doorgaan met het nieuwe onderwerp waar ik twee weken geleden aan begonnen was: Hundertwasser.

Ik had daarvoor al een idee en was vorige week er mee begonnen. Basis was een schets, ik ben doorgegaan met waar ik vorige week gebleven was.

Zoals hieronder zo was ie vorige week. Tekening in pastelkrijt. Vorige week schreef ik: ‘Het is nog niet af, de rode kleur moet roder. Eigenlijk zou ik hem helemaal wat feller willen maar dat is de beperking van de techniek.’

Vorige week heb ik er fixeer overheen gespoten. De goedkoopste, haarlak, handig om tussen lagen te doen. Als je pastelkrijt over pastelkrijt doet mengt het krijt. Haarlak of fixeer ertussen en het mengt zich niet.

Haarlak is niet aan te bevelen als definitieve fixeer omdat haarlak in tijd verdampt, echte fixeer blijft.

Zo is ie nu, definitief af, ik heb hem nu ook goed gefixeerd:

De leraar zag nu wat het moet voorstellen: Een heel vrije weergave van mijn geboorte- en leefomgeving op de manier van Hundertwasser. Ik ben geboren ergens bij het midden van de tekening, naar school in Den Dungen, rechts, toen naar school in Den Bosch, linksboven, nu wonend in Sint-Michielsgestel, onder. Symboliek dus…


Volgende week gaan we ook nog door met “Hundertwasser”, dus ben ik nog aan een nieuwe begonnen.

De nieuwe is iets heel anders: Tekening met viltstiften, fineliners.

Hier ben ik nu. Geïnspireerd door Hundertwasser, De Stad en De Mens waarin ik de hectiek van de stad probeer weer te geven:

Volgende week proberen de kleuren nog feller te maken.


Bij Wurth in Den Bosch is een (gratis toeganklijke) tentoonstelling over Hundertwasser, verlengd tot december 2012.


Volgende week laatste les. De cursus er weer op tot eind september voor wie door wil gaan. Eerst nog eind-tentoonstelling. 27 mei, inleveren 14-16 mei of bij de laatste les. Bovendien hebben we 30 mei een afsluitende buitenles en komen er bij voldoende belangstelling nog maxiamal 3 woensdagmiddagen om buiten te schilderen.

Geef een reactie

Categorieën

