Gepost door: gijssterks | 10 april 2012

Dat was nou ook weer niet de bedoeling…

Gistermiddag, terwijl het gras nog nat was, toch even gemaaid. Er moest nog kalk op het gazon, hoognodig want de grond is nogal zuur weet ik sinds ik grondmonsters heb laten controleren.
‘Laat het nu maar regenen’ zei ik, ‘dan kan ik meteen zien dat het dak van het houthok goed ligt.’ Maar zo: dat was ook weer niet de bedoeling. Bijna ononderbroken regen sinds gistermiddag. Zachtjes, goed voor het gras en de natuur. Maar intussen wel bijna 30 mm.

Voordelen van zo’n regendag:

  • Mailtjes die al lang openstonden beantwoorden.
  • Mail opruimen, ongelezen nieuwsbrieven en berichten die intussen gedateerd zijn of achterhaald door de tijd verwijderen.
  • Door de briefjes gaan die her en der waren blijven liggen.  Zoals briefjes met ‘Meenemen: ….’. Zoals briefjes met ‘Notaris terugbellen’, ik weet intussen dat notarissen blijkbaar een andere tijdmeting hebben dan ik: ik denk dat iets meteen opgestuurd wordt als het klaar ligt, bij de notaris duurt het dan nog een week.
  • Heemkunde aantekeningen doorlopen. ‘Wat was dat ook al weer?’ en ‘Dat had ik toch al weggegooid’.
  • Een abonnement betalen dat tussen de stapel geraakt was.

Tijd ook om op het gemak het eten te doen. Jambalaya *) vandaag, een oud recept van mezelf, intussen ook in de handel gebracht door Knorr.

Tijd ook om tussendoor even een paar Wordfeuds te doen en de krant van vandaag en die van zaterdag te lezen en nog een paar dingen die waren blijven liggen.

De kalk regent mooi in. Het gras wordt zienderogen groener net als de struiken, met die regen. En het dak van het houthok ligt goed.

En zo wordt de dag toch nuttig en aangenaam besteed.


*) Jambalaya is een oud gerecht uit het zuiden van de VS, erg populair bij de Afro-amerikaanse bevolkingsgroepen zo heb ik geleerd. Ingredienten: Uien en spekjes en kip en peper en voor de rest ‘even d’n hof (moestuin, in dit geval groentenafdeling AH) inlopen en pakken wat er is’.

Spekjes met uien en knoflook en een rode peper fruiten / aanbakken. Vandaag deed ik vervolgens een rode paprika en een gesneden prei erbij, dan kortgesneden champignons, 15-20 minuten laten sudderen, 170 gram rijst erbij doen, even opbakken en 400 ml bouillon toevoegen van de kippenpoten die gekookt waren met ui en peper. Kerriepoeder en peperkorrels erbij. Vlees van de kippenpoten er doorheen mengen en in dit geval een blikje maïs.
Opdienen met sla, maar blikje vruchten had ook gekund.

Responses

  1. Lijkt wel lekker,maar ik lust geen kip!
    Alternatief kokkie? Ytje

  2. Alternatief? Doe het eens met garnalen of zeevruchten waardoor het paella-achtig wordt! Of bv rookworst in stukjes. Het gerecht is in feite iets van “Neem wat er voorhanden is”.


Geef een reactie

Categorieën

