Gepost door: gijssterks | 7 mei 2012

Heb je nou nog geen nieuwe ICD?

Zaterdagmorgen hoorde ik hem weer. De ICD. Beep – beep – beep .. totaal 16 piepjes. Elke 6 uur.  ’s Morgens en ’s avonds om 17 over acht  en ’s middags en ’s nachts om 17 over twee. Althans, die ’s nachts die hoor ik niet.

Niet meteen gebeld naar het noodnummer.

Natuurlijk is dit de ICD, batterij leeg in het volgende stadium. Niet het risico dat iemand zegt ‘Hij is zo ver leeg, blijf maar, we kennen het van mijn schoonzuster die een ‘lekkende batterij’ had, een bekend ICD probleem bij enkele series.

Vanmorgen wel gebeld. UMC Utrecht.

– Ze verbonden me door naar de planningsafdeling om te weten of ik al ingepland stond. Daar zeiden ze dat ik 3 april aangemeld was in in de wachtrij stond. Blijkbaar heb ik een paar weken op het stapeltje gelegen van Maandagmorgen-Eerste-Werk-Doen, van de vrijdagmiddag 9 maart toen ik aangemeld was / had moeten zijn.
Dinsdag en woensdag plannen ze volgende week / weken, deze week is definitief. Ze er rekening mee houden. Ik weet natuurlijk niet of degene aan de telefoon echt van planning was of een afdelingssecretaresse.

– Ook afspraak gemaakt met de technicus. Morgenmiddag? Nee, dan werkt mijn vrouw en als er iets is is het handig als ze er bij is. Uiteindelijk kon het vanmiddag, half twee.

De uitlees was duidelijk. Batterij is echt helemaal leeg. 

Vergelijk het met een benzinemeter: ERI was de vorige keer, dat is als de wijzer in het rood komt. Nu is het EOL End Of Lifetime, als het gele lampje gaat branden omdat je echt moet bijtanken binnen pakweg 40-50 kilometer. Alleeen gaat de ICD als hij echt leeg is nog wel 30 dagen mee.
Ook de oplaadtijd, Charge Time, is veel te lang. Charge Time is de tijd die de ICD nodig heeft voordat hij een shock kan geven, voor een nieuwe ICD 8-9 seconden en loopt langzaam op, moet onder de 21 seconden zijn. In maart was die nog 17,4 seconden.

Charge Time is ook die eeuwig durende tijd tussen je-voelen-draaien en de schok waarvan je weet dat hij komt. Ik weet hoe ellendig lang die 10-12 seconden kunnen zijn…

De Technicus zou het printje (ja, eentje voor het dossier en eentje voor mijzelf) aan de cardioloog laten zien zodat die misschien nog even wat druk kon uitoefenen op de planning.

Hij wilde de beepjes uitzetten, helaas leek er geen vinkje te zitten dat je af kunt zetten voor EOL.

Hij heeft alles wat beep was aangezet en weer af. Misschien dat dat het was.
Of dat het was? Ik weet het niet, vanmiddag zaten we in de auto, om 17 over acht heb ik ze niet gehoord – maar dat kan van het omgevingsgeluid zijn geweest, fluitende merels of de televisie of ik was te laat. Ik heb ze in het weekend al wel opgenomen op mijn iPad met de app HD Recorder. Misschien iets voor een beltoon…

We wachten af. Iets anders is er niet… Ik zei een maand geleden al dat ik gokte op de week van 15 mei. Het zou best kunnen.


Grappig. Het heeft niets met mekaar te maken, de ICD checkt nou eenmaal om de zoveel tijd de status van het apparaat. Maar afgelopen vrijdagavond en -nacht waren die klotejong van hiernaast  de buren zelf niet thuis en zat hun tuin vol met kinderen van rond de 16 die al vroeg zeer luidruchtig waren en hoe meer dronken des te luidruchtiger. Met muziek en bier enz.
Om goed 1 uur waren we het zat en heb ik ze tot de orde geroepen. Zeer luidruchtig, ik moest boven ze uit komen. Even later meldde de ICD zijn eigen einde, EOL.


Of ik bang ben, of mijn lief? Nee. Helemaal niet.

– Ten eerste zijn we er redelijk van overtuigd dat er niets zal gebeuren. De reparatie van 2010 was goed, de enige reden om de ICD te houden is dat er nog te weinig onderzoek is geweest om de indicatie op te heffen, de ingreep wordt nog maar enkele jaren gedaan en het effect op langere termijn is daarom niet bekend.
– Ten tweede geloven we in de techniek. Geloven we het als ze zeggen dat hij nog zeker 30 dagen mee kan.

Het vervelendste is dat plannen moeilijk is, een weekje tussendoor weg zat er niet in. Dingen die ik moet doen doe ik meteen, want ‘Misschien kan het volgende week niet’. Terughoudend zijn met afspraken.
De ingreep is niet ernstig, dagje/nachtje ziekenhuis, maar de wond moet even genezen. We zien het maar als een bezuiniging.

Responses

  1. Hi Gijs, als straks de nieuwe ICD is geplaatst graag een foto van de oude op je blog met een uitgebreid verslag hoe je het beleefd hebt. Kan ik mij zelf vast gaan inlezen wat ik straks kan gaan verwachten, lijkt me zinvol…

  2. Als Peter dat zou hebben hing ik elke dag aan de telefoon daar. Ben je niet te afwachtend? Getsie: ik vind het doodeng. Neem toch geen risico, Gijs. We hebben ook nog een naar klusje dit weekend. Een enquete of je je ICD uit wil laten zetten in het laatste stadium van je leven. Peter kan dat bijna niet aan, zulke vragen. Maar het moet, net als de tandarts. Het is te belangrijk om te negeren. Ik duim voor je, Gijs!


Geef een reactie

Categorieën

