Gepost door: gijssterks | 11 mei 2012

Heb je nou nog geen nieuwe ICD? (2)

Het is zover: Volgende week een nieuwe ICD!

Donderdag had ik een mailtje gestuurd aan het secretariaat Electrofysiologie ter attentie van de dokter waarin ik kort uitlegde hoe de situatie was:

Afgelopen maandag ben ik bij de technicus geweest omdat mijn ICD voor de tweede keer piepjes gaf.

– Op 7 maart gaf hij de eerste piepjes voor einde batterij (EOR) waarvoor ik 9 maart bij de technicus geweest ben. Toen zou de vervanging aangemeld worden. Bij afdeling planning vertelde ze me dat de aanmelding pas 3 april geregistreerd is en dat ze rekenen met maximaal 2,5 – 3 maanden vanaf die datum.
– Afgelopen weekend gaf mijn ICD weer piepjes. De batterij is nu echt helemaal leeg (EOL) zoals de technicus maandag 7/5 uitgelezen heeft.

Intussen is ook de Charge Time op 31.2 seconden gekomen (uitlees maandag), moet zijn maximaal 21.

Vanmorgen heb ik afdeling Planning weer aan de telefoon gehad en die vertelde me dat het niet gelukt was voor volgende week en dat ze niets kon garanderen voor de week erop.

Intussen zit ik al 2 maanden te wachten op vervanging, ik had begrepen dat het meestal binnen een week of zes is.

Moet er iets gebeuren??

Bedankt,
Gijs

Dat van Charge Time die onder de 21 seconden moet zijn:  Ik weet dat 21 seconden de norm is en die is vrij hard. Toevallig vertaalde ik afgelopen week voor de STIN een FDA-rapport in het kader van de goedkeuring van de S-ICD. Daarin zei een cardioloog: ‘De fabrikant [van de S-ICD] geeft aan in 95% van de gevallen onder de 21 seconden te blijven, ik zou iets gaan doen zodra een ICD aangeeft dat hij boven de 18 komt’.

Vanmorgen om 9 uur belde Linda om te zeggen dat ze de mail had gekregen en dat ze er achteraan ging en dat ze terug zou bellen. Mijn eigen cardioloog was er deze week niet maar dat hoefde geen probleem te zijn.

Om half elf belde ze terug dat het geregeld is. De cardioloog had zich er mee bemoeid en toen was het zo geregeld: Volgende week dinsdag half elf melden bij de Centrale Opname. Identiteitskaart en verzekeringspas meenemen. Die dag maken ze thoraxfoto, nemen ze bloed af en maken ze een ECG. Woensdag de ICD en als het allemaal goed is donderdag (Hemelvaartsdag), weer naar huis.

Wel even de standaard vragen die ik allemaal met Nee kon beantwoorden: Of ik op dit ogenblik antibiotica gebruikte? Of ik bloedverdunners had? Of ik het laatste jaar in een buitenlands ziekenhuis opgenomen was geweest? En of ik op een boerenbedrijf werkte of woonde? ‘Of ik tussen de varkens gezeten heb?’ vroeg ik. Ja, dat bedoelde ze. MRSA.

Gelukkig! Niet zozeer dat ik me onveilg voelde, maar het wachten zijn we beu. We hadden er op gerekend in april aan de beurt te zijn en dan in mei een paar dagen of zo weg te gaan.
Het is anders gelopen: Ik ga alleen: een korte vakantie met twee overnachtingen en geen risico op slecht weer!


Ik weet dat lotgenoten die nog aan hun eerste ICD zitten graag willen weten hoe dat allemaal gaat. Ik beloof verslag te blijven doen.

Responses

  1. Prettige vakantie, Gijs 😉
    Maar laten we eerlijk zijn, je kunt het maar beter achter de rug hebben.
    Sterkte en ik hoop weer gauw hier iets van je te lezen.

  2. Een hele opluchting voor mij. Bedankt voor je mailtjes, we hebben er veel aan. We gaan ook van nu af aan een uitdraai vragen van de ICD controle. Heel veel sterkte, we denken aan je!


Geef een reactie

Categorieën

