Gepost door: gijssterks | 28 mei 2012

Kunstmarkt Partis – 27 mei 2012

Gisteren stond ik op de Kunstmarkt 3in1 waar ik zaterdag over schreef, klik hier.

Hoe het was?

Het was gezellig. De drukte was wisselend. Enerzijds door de optredens, soms bleef het publiek daar hangen, bijvoorbeeld bij de Javaanse dansen. Anderzijds de tijd van de dag, een piek rond elf uur als de mensen ‘eerst even gaan kijken’ voor ze iets anders gaan doen, bijvoorbeeld fietsen. Om 12 uur was de officiële opening door de burgemeester. Weer een piek. Dan rond 2 uur, doorlopend tot 4 uur.

Het publiek was voor een deel mensen die iets hadden hangen bij Partis, werk van het afgelopen jaar. Verder mensen die op het Javaanse / moskee / bejaardenhuis af kwamen. En natuurlijk ook mensen die gewoon even kwamen kijken.

Misschien dat het er nog drukker zou zijn geweest als het weer minder was geweest, mensen die nu naar het water gingen of fietsen. Maar ik zal niet klagen over het weer, dat was prachtig.

Wat had je zoal in je kraam?

Hier de kraam vlak voor de markt begon.
Rechts had ik foto’s, links tekeningen. En schilderijen, ook opgehangen. Voor tegen de kraam mijn ‘Mensen’-poster. En tussenin een paar foto albums en briefkaarten van foto’s en tekeningen.

Hoe was de handel?

Op zo’n markt moet je niet rekenen op veel verkoop. Zo zijn mensen die hun eigen kunst hebben hangen bij Partis zijn niet de echte kopers. Ik heb toch wel wat briefkaarten verkocht.

Hoe waren de reacties?

Erg positief. ‘Jij doet ook van alles’ van mensen die me enigszins kennen. Of aan mijn lief ‘Wat is van jou en wat van je man?’

Sommigen hadden alleen oog voor de foto’s, anderen keken naar tekeningen en/of schilderijen en keken amper naar de foto’s. De organisatie had overigens foto’s van me gezien en me expliciet gevraagd of ik foto’s wilde meebrengen, ik was de enige met foto’s.

Een paar dingen eruitgelicht:

De mensen-poster trok veel belangstelling. Zoals altijd: mensen – je blijft kijken. Ik had hem even teruggeleend van de Rabobank Berlicum waar hij een jaar lang hangt.
Mensen vroegen over het maken van foto’s van mensen, of ik ze vroeg. ‘Hoe doe je dat dan?’ ‘Gewoon zo:’ zei ik dan en richtte me op iemand met mijn fototoestel en vroeg ‘Mag ik?’ – en ik had weer een foto voor mijn verzameling. Zoals deze:

Ook de tekeningen. De mooiste waren toch wel die welke ik ook als briefkaart had, zie bovenste deel.

Mooiste tekening? Ik denk dat ze, als ze hadden mogen stemmen, de tekening derde van boven langs de tekst gekozen hadden. Of die links-boven.

Niet te vergeten de Blauwe Varkens. Het leuke was dat de tekening bij Partis binnen hing, heel prominent, boven aan de trap naar de ruimte waar de andere tekeningen en schilderijen en nog meer waren opgesteld. Terwij ik het schilderij dat ik maakte van hetzelfde onderwerp in de kraam had hangen, ook op een opvallende plaats. Mensen die aan de kraam kwamen die zeiden ‘Die heb ik binnen ook al gezien’.

Al met al?

Het was leuk om te doen. Weer te doen. Ik wist wat er te verwachten was, twee jaar geleden was ik ook geweest.

Ik beschouw het ook als ’30 euro betalen voor vier meter tentoonstellingsruimte met gegarandeerd publiek.’ Mensen laten zien wat ik zoal doe.

Het was heel geslaagd.


Natuurlijk ook een paar foto’s van de rest:

  • De markt op een rustig ogenblik. Er waren o.a. Javaanse eetwaren te koop.

  • Publiek bij de optredens, in dit geval een Javaanse Jantje Smit.

  • Een drietal in klederdracht, jonggeliefden met hun chapperone

Ik kon het niet laten, ik heb ook een foto gemaakt van het meisje alleen. Mooi hè? De foto bedoel ik.

  • Meisje in klederdracht.
Responses

  1. Jaja, oude snoeperd. Ik heb je door. Maar het is inderdaad een heel mooi meisje, ehhhhhhh foto! 😉

  2. […] Komende zondag 25 mei 2014 sta ik weer op de Kunstmarkt, net als twee jaar geleden. Gewoon omdat het leuk is en omdat het toen ook leuk was, zie deze impressie van 2012. […]


Geef een reactie

Categorieën

