Gepost door: gijssterks | 26 juli 2012

Waar was jij? Ik? Ik was op Cuba!

Op 9 juli schreef ik mijn laatste logje. In de tussentijd zijn wij naar Cuba geweest! Voor de tweede keer, na 12 jaar, nu met ICD.

We waren op Cuba 12 jaar geleden. Het was een hartewens van mijn lief om er nog eens heen te gaan. Ze had de moed al opgegegeven. Probleem is dat er een paar landen zijn op deze wereld die vallen onder de Amerikaanse boycot. Bedrijven mogen er geen zaken mee doen. ICD’s vallen daar ook onder. Als je een probleem krijgt met de ICD op Cuba kan deze in geen enkel Cubaans ziekenhuis uitgelezen worden of bijgesteld. Reden voor mij om niet naar Cuba te willen gaan.

Twee jaar geleden, april 2010, ben ik ‘gerepareerd’. In twee ablaties (‘wegbranden hartprobleem’) is het probleem van mijn ritmestoornis opgelost. Ik heb nog wel de ICD omdat niemand weet wat het effect van de ablatie is op langere termijn, ook al denkt mijn elektrofysioloog dat het een definitieve oplossing is in mijn geval.

We waren bezig over vakantie. Waar zouden we heen gaan.

Natuurlijk had ik er wel eens aangedacht. Maar om met schrik naar Cuba te gaan om mijn lief te plezieren is natuurlijk geen goede manier. Zij had het voor zichzelf al afgeschreven. Maar ik heb nu het gevoel dat het goed zit. Intussen heb ik in mei ook nog een nieuwe ICD gekregen omdat de batterij leeg was en het is al sinds de ablatie goed gegaan. Ook het herstel na de ingreep was snel.

Ik zei begin juni tegen mijn lief ‘Zouden we weer eens naar Cuba gaan?’ Ik vond Cuba, net als mijn lief, een prachtig land en we hadden nog niet alles gezien.

Vierentwintig uur later was de reis geboekt. ‘Swingend Cuba’ van Kras.nl, we hadden de omgekeerde volgorde, van zuidoost naar noordwest over het hele eiland, van Santiago de Cuba naar Havanna met een uitstapje naar het Pino de Rio in het noordwesten. Deels doublure van waar we al geweest waren, het is zo mooi dat we dat geen probleem vonden. Eerder een extra reden om te gaan.

Het was weer prachtig!

Goede reis, mooi en prettig land, goed gezelschap, 16 personen. Wel wat warm, tot wel 40-42 °C maar dat is de tijd van het jaar. Gelukkig is het vandaag hier ook warm, went lekker.

Opgaan in de bevolking is me niet helemaal gelukt. Toen ik de cartoon zag die een tekenaar van me maakte (net nadat ik een pet gekocht had omdat ik die niet bij had en de zon wel erg brandde op mijn kruintje) dacht ik: ‘Ik lijk wel een toerist!’ – de anderen in het gezelschap inclusief mijn lief vonden hem erg goed lijken. Even slikken…

Wat ik nu nog meer wil zeggen over de reis? We hebben genoten!!


Natuurlijk ook een paar foto’s gemaakt. Nou ja, een paar … meer dan honderd!! Die komen later aan bod. En een reisverslag.

Responses

  1. Welkom thuis,fijn dat jullie genoten hebben.
    Ytje

  2. Het was een prachtige reis erg fijn we er nog een keer geweest zijn. Je Lief.

  3. fijn dat het weer leuk was. gr toos sterks


Geef een reactie

Categorieën

