Gepost door: gijssterks | 31 juli 2012

Eerste controle nieuwe ICD

Het viel niet mee vandaag. De eerste controle na de ICD vervanging van 16 mei: de ‘twee maanden’-controle.

De twee maanden controle is belangrijk voor toestemming voor autorijden, na eerste implantatie of na vervanging leads / draden. Bij mij nu niet, ik heb de oude lead dus ik mocht gewoon na een week.

We waren vroeg vertrokken, goed half tien al voor de afspraak van elf uur. ‘Dan drinken we op ons gemak koffie in het UMC voordat we naar de controle gaan.’

Mooi niet dus.

Gisteren nog gekeken op ‘VanAnaarBeter’, werkzaamheden op A27. Niet gezien dat de toerit A2 naar A27 afgesloten was. Staat er wel, als ik nu nog eens goed kijk. Verdekt bij A27.
Doorrijden A2 bij Oudenrijn om de A12 te nemen.
Ongeval, het was op de radio. Het zat helemaal vast. Minder dan stapvoets rijden.
Na meer dan een half uur uit de file gegaan en maar iets anders proberen. Door de stad naar De Bilt en van daar naar UMC Utrecht. Intussen gebeld dat we later waren.

We waren 20 minuten te laat. Een uur en drie kwartier gereden over goed 50 kilometer.

Binnenkomen. ECG maken, zoals altijd. En wachten.

De dokter liep achter. Drie kwartier later dan de geplande afspraak om 11 uur waren we bij hem binnen, we waren dus nog ruim op tijd. ‘Het gaat niet goed vandaag’ zei hij terwijl hij mijn ICD ging controleren. ‘Zoiets maak je eigenlijk nooit mee’ zei hij. Ik was de eerste die geen problemen had.

De wond is goed genezen, ziet er perfect uit, eigenlijk nog beter dan de vorige.

De controle met de nieuwe ICD gaat simpeler dan met de oude. De ‘loupe’ hoeft niet steeds op de ICD te blijven zoals met de oude, deze hoeft maar even te voelen.

Er waren geen meldingen, zoals verwacht. Geen meevaller, noch ik, noch mijn lief, noch de dokter had anders verwacht. Zoals de dokter weer zei ‘Ik denk dat de oorzaak echt weg is, de ICD zit er alleen nog als verzekering’. Mijn lief en ik geloven hem zonder meer.
EOL, de levensverwachting van de batterij, staat nog op 12 jaar, nog als nieuw.
De lead, de draad, is ook OK.

Of ze me gevraagd hadden voor Home Monitoring?

Home Monitoring is het systeem waarbij je een kastje naast je bed hebt met telefoonlijn. Het systeem leest op gezette tijden ’s nachts de ICD uit zonder dat je het merkt, en stuurt de gegevens naar een centrale van waaruit melding gedaan wordt indien nodig.

Ik zei dat ze dat niet gedaan hadden maar dat het van mij niet hoeft, het scheelt één ritje per jaar naar de technicus, deze ICD hoeft maar om de 6 maanden te worden uitgelezen. Hij vond ook nog dat het beter is geen Home Monitoring te doen als het niet nodig is zoals bij mij. Het werkt dan alleen confronterend, zo’n kastje naast je bed.

Hoe het verder ging? Ik vertelde over onze vakantie naar Cuba waar we net van terug zijn. Dat leverde 2 duimen omhoog op. ‘Goed zo’ zei hij. Voor hem was er ook geen reden niet te gaan.

Onze afspraak was in elk geval wel korter dan gepland. Zo had hij nog wat tijd ingehaald.

Volgende controle over een half jaar, 31 januari 2013, 14:30, uur bij de technicus.

Iets na twaalf uur konden we eindelijk naar de koffie. Daarna in 40 minuten naar huis gereden.

Responses

  1. Fijn dat alles goed is. Je kan het maar beter zeker weten!


Geef een reactie

Categorieën

