Gepost door: gijssterks | 7 augustus 2012

Interview

Vanmiddag had ik een interview. Ze had me gevonden via deze blog. Ze is bezig met een onderzoeksprogramma waarin de relatie tussen technologie en gebruikers wordt onderzocht, specifiek over de ervaringen van mensen met pacemakers en ICD’s, de gevolgen van de technologie voor gebruikers en de manier waarop mensen deze apparaten integreren in hun dagelijks leven. Hierover bestaat verbazingwekkend weinig wetenschappelijk onderzoek.

Voor het interview was 90 minuten gepland, hier bij me thuis. Ik vroeg me af wat ze zou vragen om anderhalf uur vol te kunnen maken.

Veel vragen over de periode van 2004 tot nu. Veel er omheen. Over wat er gebeurd is. Over de ICD en hoe je er mee omgaat. Over de werking van de ICD ook, en over hoe het is als ie werkt.

Ze was goed voorbereid, ook door het lezen op deze blog.

Ik heb veel kunnen vertellen als ‘expert-gebruiker’ zoals zij me noemde, veel informatie voor haar, anders dan de technische informatie die er is.

Het viel me ook op dat ik het allemaal nog paraat heb, had verwacht dat ik meer zou moeten nadenken. Herkende iets van vroeger toen ik nog werkte en toen ik fouten en foutsituaties met computersystemen jaren later nog als parate kennis had.

Waarom ik het deed? Het is misschien wel vermoeiend , soms zelfs nog steeds een beetje emotioneel als je het opdiept en het is deels voorbij. Maar allemaal wel in dienst van de wetenschap … en voor ICD-dragers die nog komen en hoe daar mee wordt omgegaan.

Een interessante ervaring.

Ze heeft het allemaal opgenomen. Ik ben klaar, zij heeft nog een hoop werk te doen.

Voor het interview was 90 minuten gepland. Ze was er om half twee. Om vijf uur heb ik haar aangeboden haar naar het station te brengen. Het had toch ietsje langer geduurd dan de geplande 90 minuten…


Een vraag:

Wat moet je ICD doen?
Mijn antwoord: Niets, helemaal niets. En het moet ook niet nodig zijn dat ie iets doet.

Responses

  1. Komt het interview in een tijdschrift of krant Gijs?

  2. Gaby, het interview wordt niet gepubliceerd, wel verwerkt in haar wetenschappelijk werk / boek.


Geef een reactie

Categorieën

