Gepost door: gijssterks | 14 september 2012

Fotoclubavond

Gisteren, 13 september 2012, was het weer fotoclubavond, de driewekelijkse bijeenkomst van de Fotokring Sint-Michielsgestel, website http://www.fotokring-gestel.nl/. Eerste keer na de zomervakanties.

Weinig nieuws voor de vaste agenda dus waren we snel toe aan de meegebrachte foto’s.

We hadden een speciaal onderwerp: ‘Een mooie foto van iets lelijks’. Op het eind van de avond zeiden verschillende mensen dat het een geslaagd onderwerp was, ik kan me daar niet in vinden.

Een paar voorbeelden:

  • Een foto van een kerkhof, bij het graf hingen aan een soort waslijn doeken met afscheidsteksten. mooi, sfeervol etc. Waarom dit ‘lelijk’ was? Uiteindelijk begon iemand uit te leggen dat er mensen kunnen zijn die zich hier aan ergeren…
  • Een foto van een dode boom, deels verbrand. Iemand die dan zegt ‘Ik vind dit niet lelijk. Dood hout is altijd mooi.’
  • Bij een andere foto van natuur, ook dood hout. Iemand die zegt ‘Dit is niet lelijk want wat de natuur maakt is altijd mooi. Het wordt pas lelijk als de mens zich er mee bemoeit.’ Antropsofie of zoiets.
    Dit staat wel erg ver van mijn ideeën hierover, te ver zelfs om met zo iemand in discussie te gaan.
  • Een foto gemaakt van een deel van een grote kraan, deel van de kraan zelf en takelblok met kabels. Mooie foto, prachtig lijnenspel. Waarom de fotograaf deze had ingediend? Om een discussie te krijgen. Iemand die in de buurt woont kan zoiets heel lelijk vinden. Iemand kan tegen de aanleg zijn van waar de kraan voor gebruikt wordt.

Gelukkig waren er wel een paar foto’s die, ook in mijn ogen, ‘een mooie foto van iets lelijks’ waren. Zoals een oude treinwagon met afbladderende verf en een roestvrijstalen trap erbij.

Mijn foto: Iets smerigs, een karton van ‘4 bamikroketten’, groen uitgeslagen, gevonden langs een zandpad in de natuur. Echt lelijk. de foto kwam minder goed uit van afstand, op het bord, dan van dichtbij.
De foto is zo smerig, ik zal hem klein afdrukken, klik erop voor vergroting.


De fotoclub wordt te groot, ik vind het al langer. Afgelopen jaar zijn er meerdere nieuwe leden bijgekomen die, zoals ghet gaat met nieuwe leden, altijd komen. Op een avond kun je pakweg 20, hooguit 25 foto’s bespreken. Gisteren waren er 23 leden aanwezig, met ‘Mooie foto van iets lelijks’ en andere foto’s. We zijn maar amper door de foto’s van het onderwerp gegaan, de andere kwamen niet aan de beurt. Bovendien komen sommige mensen niet of nauwelijks aan het woord. Anderen, met meer eigen mening dan openstaan voor iets anders, juist wel. Ik hoor niet bij de eerste groep en hopelijk ook niet bij de tweede.
Ik ben geworden lid van de fotoclub om (1) wat te leren van anderen en vooral ook (2) om mooie foto’s van mezelf te laten zien.
Ik ga me beraden of ik na dit jaar nog wel lid blijf, het moet wel leuk blijven en dat wordt toch moeilijk met zo’n grote groep. Er zijn meer manieren om mijn foto’s te laten zien. Zoals op deze blog.

Geef een reactie

Categorieën

