Gepost door: gijssterks | 3 oktober 2012

Tekenen Seizoen 2012/2013 – Les 1 en 2

Het nieuwe tekenseizoen is weer begonnen. Vorige week al was de eerste les en gisteren de tweede.

Veranderingen. Tot nu toe, sinds 2007 volg ik de lessen, was de les op de woensdagmiddag. De les is nu verplaatst naar de dinsdagmiddag. Voor een aantal mensen (mede) reden om te stoppen of iets anders te gaan doen op een andere dag.

Voor mij even wennen, ik kook op dinsdag omdat mijn lief op dinsdagmiddag werkt. Even goed plannen wat we eten.

Ik zei tegen mijn lief: ‘Fijn, dan zijn we op woensdag samen vrij!’
Mijn lief: ‘Daar gaat mijn middag alleen’.
Het is maar net hoe je het bekijkt.

Vier cursisten over van vorig jaar, drie nieuwe cursisten. De leraar en ik zijn de enige twee mannen.

De eerste lessen gaan over portret tekenen. Heb ik eerder gedaan, al in 2008, klik hier.

Les 1 – introductie, dia’s en eerste schetsen.
Les 2 en 3 – zelfportret, teken jezelf na van foto A4. Zwart-wit foto naar potlood tekening.
Les 4 en 5 – teken jezelf hoe je jezelf ziet. Heel rekbaar, zelfportretten gezien van schilders, kop alleen of achter ezel of … Ook als karikatuur,  in abstract. Alles is mogelijk zolang de relatie er is.

Les 1 had ik een foto van Dries van Agt als voorbeeld om uit te tekenen. Ik heb mijn best gedaan in het uurtje dat restte, ik was minder tevreden dan de leraar:

In les 2 ben ik begonnen mezelf na te tekenen. Hij is nog niet af, de trekken zijn te scherp, er is meer waar ik niet tevreden over ben. Op het eind van de les toen alle tekeningen naast elkaar gelegd werden zeiden mijn medecursisten: ‘Je doet jezelf tekort, je lijkt te oud’. Een ‘toekomst-portret ‘ dus…

Op de foto zie je de ondersteuningslijnen die we ‘moesten’ gebruiken bij het uitttekenen.

Nogmaals: Hij is nog niet af. Maar toch: Mijn indruk is dat ik niet in de wieg gelegd ben als portret-tekenaar…

x

Responses

  1. Sorry, maar ik moet je hier in wel een beetje gelijk geven. De tekening van van Agt is goed, maar je herkent hem er niet in. En met die van jezelf doe je jezelf tekort. Je moet gewoon niet zeggen dat jij het bent, want het is wel een hele krachtige kop geworden. Alleen 30 jaar ouder! 😉


Geef een reactie

Categorieën

