Gepost door: gijssterks | 19 november 2012

Fototentoonstelling – 2012

Afgelopen weekend was de jaarlijkse Fototentoonstelling van ‘mijn’ fotoclub, Fotokring Sint-Michielsgestel.

Ook nu weer druk bezocht, meer dan 300 bezoekers.

Wat ik had ingezonden.

Ten eerste een AV-serie, een digitale diashow, gebruik makend van inzoomtechniek en zo, en met muziek.

Mijn serie was een diashow waarin ik, op muziek ‘Hasta Siempra (el comandante)’, een loflied op Che Guevara, laat zien hoe aanwezig hij is op Cuba. Foto’s waren gemaakt tijdens onze vakantie afgelopen zomer.

Omdat de muziek beschermd is plaats ik hem niet hier.

Heel veel positieve reacties, ik snap niet dat hij niet nummer 1 geworden is…

Verder 7 foto’s. Ieder krijgt een bord toegewezen, daarom komen de standaard 4 (liggend) op 5 (staand). Daarnaast kon iedereen een reservefoto hangen die met anderen op aparte borden kwamen. Op het eind was er nog één plekje over. Ik stond op de goede plaats: Ik zei meteen ‘Die kan ik wel invullen’, dus ik had nog een extra foto.

DIt jaar telden de Rode Draad foto’s ook mee in de waardering.

Bij de Rode Draad krijgt een lid een foto en maakt een foto aan de hand van wat hij ziet, zonder dat hij weet wat er voor zit. Een associatie dus. Zo kreeg ik een foto van een boomstam, dwars doorgezaagd. Ik heb een foto gekozen waarbij de boom in de lengte werd doorgezaagd. Mijn opvolger zag de planken en plaatste een foto van een bankje. De volgende van het gebouw van de Rabobank, etcetera.

Mijn Rode Draad foto:

Rode Draad 2012

Mijn ‘reguliere’ foto’s:

Cuba1 – Station Iznaga

Deze foto had ik gemaakt op Cuba bij het stationnetje bij de suikerplantage Iznaga, een die laat zien hoe het ooit was.

Cuba 2 – Muurschildering

Niets is wat je ziet. Dit is een muurschildering compleet met schaduwen. Er staat geen zon op, de schaduw is niet van de 2 vrouwen die je ziet.

Cuba 3 – Man bij eigen beeld

Deze man had model gestaan voor het beeld van de man op de bank. Hij gaat er naast zitten in dezelfde houding. Essentieel voor de foto is natuurlijk het meisje rechts dat met bijna open mond staat te kijken.

Cuba 4 Strandvermaak

Een kleurrijke foto genomen vanaf de Malecon, de grote zeeboulevard van Havanna.

Vechtende eksters

Een heeeeel bijzondere foto.

Jammer dat niet-natuurkenners hem zo slecht konden waarderen, met als dieptepunt een mede-fotoclublid die meteen zei “Zijn die aan het f*cken?”  Barbaar!
Anderen konden hem beter waarderen. “Zo’n foto maak je maar eens in je leven”, dat is heel anders dan die barbaar…

Heel bijzonder, als eksters vechten dan gaat de verliezer ‘dood liggen’, ik heb het ooit eerder gezien. Hier twee tegelijk naast elkaar. Nogmaals: Heel bijzonder om dan ook nog je fototoestel paraat te hebben. Gemaakt tijdens wandeling Ravenstein – Keent een paar weken geleden.

Zonsondergang

Deze zonsondergang maakte ik 10 september aan de Dommel bij Gemonde. Het bijzondere is dat de bomen een bijna rechte lijn vormen aan de overkant van de Dommel, alleen zijn ze kleiner net bij de plek wara de zon ondergaat. Ook mooi op zijn kop!

De waardering in punten:

Op de tentoonstelling wordt mensen gevraagd punten toe te kennen, nummer 1, 2 en 3. De punten worden opgeteld voor de ranglijst.

De Eksters waren 7e, Zonsondergang 14e, Man op bank ex-equo 17-20e, Muurschildering 31,  Strandvermaak 34,  Iznaga 40 (waarbij ook de score na plaats 20 ex-equo kunnen zijn, hetzelfde aantal punten als andere foto’s).

In totaal waren er op de tentoonstelling 116 foto’s in deze categorie, dus hoef ik niet ontevreden te zijn!

Responses

  1. Jammer dat ik niet in de jury zat. Die foto van die man op dat bankje had ik wel de eerste prijs gegeven!

  2. Beste Gijs,
    Ik vind het jammer dat ik de fototentoonstelling gemist heb. Ik had nog wel een email ontvangen, doch op het weekend zelf was ik het geheel vergeten.
    Inmiddels heb ik je site weer eens doorgelezen. Het wordt al een aardig boekwerk. Petje af voor al je inspiratie en dat je dat op zo’n onbevangen manier weet neer te zetten. Ik las dat je 13 november 2012 je achtste verjaardag noemt. Voor mij is het aankomende 15 december de 2e. Inderdaad een dag om even bij stil te staan.
    Hopenlijk komen er voor ons beiden nog velen. Het ga je goed en ik blijf je site met veel belangstelling volgen.

    Ton de Werdt


Geef een reactie

Categorieën

