Gepost door: gijssterks | 4 december 2012

Tekenen Seizoen 2012/2013 – Les 7-8

Les 7-10 heeft als onderwerp: Landschap schilderen naar foto.

Om een landschap schilderen is het beter een landschap te nemen dat je kent, beter dan een mooi plaatje van een landschap dat je niet kent. Ik wist dit al, van een bekend landschap ‘weet’ je de diepte en zo. Zeker als je er vaak komt.

Ik had een bekende foto gekozen: Oud Herlaar gezien vanaf de weg Sterrenbos waar we de eeuwenoude knoteiken gesnoeid hebben.
De foto is van een paar jaar geleden toen het hoog water was en de weilanden onder stonden.

P1130166 Foto bij oud Herlaar

Voor het schilderij heb ik gekozen om de weilanden weer groen te laten zijn.

Vorige week had ik aan de achtergrond gewerkt, de knoteiken waren nog slechts open ruimtes.

Zo ver ben ik nu:

P1040216 Knoteiken Oud Herlaar

Schilderij in Acryl op doek,  40×60 cm. Foto is minder dan het schilderij, komt vaker voor, kleurnuances komen niet mooi over. Gemaakt einde les, 4 uur, bij TL-daglicht..

Wat er nog bij moet komen:

– Verbeteren voorgrond, nuances, kleur
– Opschietende takken vanaf de grond in het voorste gedeelte
– Kleuraccenten op de takken en knoteiken
– Mogelijk wat meer nuances in de achtergrond.

De leraar heeft niet veel aan te merken op mijn manier van werken. Dat doet me goed.

Volgende les over 2 weken.

Even een weekje weg. De les erna gaat ook nog over dit onderwerp.

Responses

  1. Je gezichtspunt op het schilderij is hoger dan op de foto. Was dat je bedoeling?

    • Ik heb met de horizon gespeeld. Daardoor is de boerderij met name een stuk beter herkenbaar, zo dacht ik. Als ik hem vlakker zou hebben getekend dan zou de boerderij minder herkenbaar zijn.
      Het werkt in elk geval wel: Mensen die de omgeving ook maar een beetje kennen zeggen meteen ‘Oud Herlaar?’
      Mensen die er voorbij komen zitten meestal op de fiets, hoger dan mijn standpunt bij het maken van de foto.

  2. Even een aanvuling: hij wordt mooi hoor. Ik dacht dat met ‘Like’ aan te kunnen geven, maar ik heb geen gegevens, dus doe ik het maar zo.
    (Misschien moet ik ‘is’ hoger veranderen in ‘lijkt’ hoger?)

    • Dank je!

      Lijkt of is? De lengte/breedte verhouding van de foto wijkt ook af van die van het schilderij.

  3. Het enige wat mij stoort aan het schilderij is dat die huisjes zo schots en scheef staan. Ik schilder heel realistisch, alles moet kloppen. Ik kan echt niet abstract schilderen. Zal wel bij mijn perfektionistische karakter horen! 😉


Geef een reactie

Categorieën

