Gepost door: gijssterks | 18 december 2012

Tekenen Seizoen 2012/2013 – Les 7-10

Les 7-10 heeft als onderwerp: Landschap schilderen naar foto.

Eerder schreef ik al:

Om een landschap schilderen is het beter een landschap te nemen dat je kent, beter dan een mooi plaatje van een landschap dat je niet kent. Ik wist dit al, van een bekend landschap ‘weet’ je de diepte en zo. Zeker als je er vaak komt.

Ik had een bekende foto gekozen: Oud Herlaar gezien vanaf de weg Sterrenbos waar we de eeuwenoude knoteiken gesnoeid hebben. De foto is van een paar jaar geleden toen het hoog water was en de weilanden onder stonden.

P1130166 Foto bij oud Herlaar

Voor het schilderij heb ik gekozen om de weilanden weer groen te laten zijn.

In les 7  had ik aan de achtergrond gewerkt, de knoteiken waren nog slechts open ruimtes.  Na les 8 was ik zo ver:

P1040216 Knoteiken Oud Herlaar

Vorige week, les 9, was ik er niet, we waren op Gran Canaria. Deze week doorgegaan waar ik gebleven was.

Dit is het eindresultaat:P1040732 Schilderij Oud Herlaar

Schilderij in Acryl op doek,  40×60 cm.

Na de vorige keer heb ik gewerkt aan
– de voorgrond (nuances, kleur)
– opschietende takken vanaf de grond in het voorste gedeelte
– kleuraccenten op de takken en knoteiken

Wat ik anders had gedaan zou ik het schilderij opnieuw doen? Het weiland is egaler dan ik achteraf zou willen. Verder weg lichter maken, meer kleurnuances naar achteren.
Je schildert een landschap van achter naar voren. Nu nog aanpassen is moeilijk zonder de voorste lagen te beschadigen / over te moeten doen (met het risico van kleurverschillen in de voorgrond waar takken voor het weiland staan).


Naar aanleiding van eerder commentaar:

– Over de horizon die anders ligt dan op de foto:

Ik heb  dit gedaan voor herkenbaarheid, dit is zoals ik zie vanaf de fiets, niet als ik afgestapt ben en lager sta.

Daarnaast merk ik dat ik vaker een vogelperspectief kies. Zal wel een psychologisch iets hebben. Met mijn tekenleraar heb ik het bijvoorbeeld ooit hierover gehad: Ik ben een kijker, niet een deelnemer. Hijzelf tekent lager, is meer deel van het object dat hij tekent. Hij voelt zich ook meer deel van het landschap dan kijker-van-afstand.

–  Over de huisjes die niet recht staan:

De huisjes, de boerderij en de stal in dit geval, staan inderdaad niet helemaal recht. In de stijl van het impressionisme geef ik ze zo weer. “Daar staat de boerderij met stal, beiden opvallend wit.”

Ik ben ook fotograaf, als ik het precies wil weergeven maak ik een foto.

Daarnaast – ik moet het toegeven – ligt het priegelwerk van nauwgezet schilderen mij niet.  Zo pietepeuterig ik kan zijn over foto’s (scheve gebouwen / horizons / halve mensen / … – brrrrrr) zo anders ben ik met schilderen.


Volgende les over 3 weken, nu is het Kerstvakantie. Als de scholen gesloten zijn is er geen les.  Daarna iets met surrealisme.

Geef een reactie

Categorieën

