Gepost door: gijssterks | 18 april 2013

Twee roodborstjes

Het is gelukt. Twee roodborstjes op één foto:

P1050211b 2 roodborstjes 2 red robins

Vorige week heeft het roodborstje in onze garage in een hangend emmertje een nest gebouwd. Ik schreef erover op deze blog, klik hier.

Sinds afgelopen weekend was er een metgezel. De uitdaging was ze allebei op de foto te krijgen. Ik had ze samen gezien, 2 roodborstjes op de leuning van een tuinstoel achter in de tuin en ze vertoonden baltsgedrag. Zonder dat ik het fototoestel in de aanslag had. Helaas…
Dinsdag had ik meer geluk: Terwijl de een zat te badderen in het waterelement zat de ander erboven rond te kijken. En ik had het fototoestel in mijn hand.

Roodborstjes zijn erg agressief. Ze verdedigen hun territorium fanatiek tegenover andere roodborstjes die ze kennen aan de rode borst of aan het geluid.

‘Roodborstje, roodborstje, tikt tegen het raam’ is veel minder liefelijk dan het lijkt: Glas weerspiegelt 10% of zo van het roodborstje, genoeg om op zijn eigen spiegeling te pikken. En wij maar denken dat het lieflijke tikken tegen het raam betekent dat hij vraagt om onze aandacht…

Ik heb afgelopen winter gezien dat er twee roodborstjes waren bij het waterelement, droge tijd, vorst en hier het enige water in de buurt: Als een torpedo vloog ‘ons’ roodborstje op de indringer af en de indringer vloog weg in plaats van het gevecht op leven en dood aan te gaan.
Ze hebben een probleem: mannetje en vrouwtje zijn gelijk gekleurd. In de paartijd moeten ze oordelen op gedrag of de ander een verliefd exemplaar van de andere sekse is of een indringer.

Googelend heb ik weinig echte afbeeldingen gezien van 2 roodborstje c.q. in het Engels ‘2 Red Robins , meest tekeningen en schilderijen waar ze lieflijk bij elkaar zitten.

Redelijk uniek dus…

Geef een reactie

Categorieën

