Gepost door: gijssterks | 31 mei 2013

Reactie op artikel BD over ICD’s en shocks van de ICD

ICD-InsideIk kon het niet laten. Naar aanleiding van een artikel over de ICD (zeg maar ingebouwde AED die automatisch werkt) heb ik een reactie geschreven, iets wat ik zelden of nooit doe. Dit omdat er gewoon onwaarheden in stonden.

Het artikel stond in het Brabants Dagblad en in de andere regionale bladen van Wegener.

Mijn reactie:


LS,
in het artikel in het Brabants Dagblad over de ICD dd 29 mei 2012 lees ik over het krijgen van een shock. Elektrofysioloog Sjoerd Westra zegt daar dat je, voordat je een schok krijgt, buiten bewustzijn raakt.
 
Met respect voor dokter Westra: Een correctie is op zijn plaats.
 
Ik ben zelf ICD drager na een hartstilstand in 2004 en heb de nodige ervaring met schokken van de ICD. Ik weet van lotgenoten dat het buiten bewustzijn raken juist extra eng is. De praktijk is dat de meeste ICD-dragers een schok krijgen bij bewustzijn. Reden is dat een schok gegeven wordt als de hartslag boven ca 200-220 slagen komt, afhankelijk van de instelling. De meeste mensen raken buiten bewustzijn bij 260+. Meestal slaagt de ICD erin in te grijpen omdat de hartslag meestal niet pats/boem zo hoog komt.
Ik zelf bijvoorbeeld heb de shocks die ik kreeg allemaal bij vol bewustzijn meegemaakt, op een na die ik in mijn slaap gehad had. Meer over mijn ervaringen is te lezen op mijn weblog. Op ‘Wie ik ben’, https://gijssterks.wordpress.com/about/, staan links naar blogs over wat er gebeurd was en over hoe het is om een schok te krijgen.
 
Als wetenschappelijke onderbouwing van wat ik stel heb ik een paar artikelen. Als vrijwilliger van de STIN, Stichting ICD Dragers Nederland, hou ik o.a. Engelstalig nieuws bij over ICD’s en ben daarom bovengemiddeld geinformeerd. Voor de duidelijkheid: Ik reageer op persoonlijke titel.
 
– Zie de volledige tekst van de Consensus statement of the European Heart Rhythm Association: updated recommendations for driving by patients with implantable cardioverter defibrillators uit juni 2009, te lezen op http://europace.oxfordjournals.org/content/early/2009/06/13/europace.eup112.full.pdf+html, waarin staat op pagina 4 rechter kolom:

Risk of syncope in patients implanted for secondary prevention

Several studies evaluated the risk of having impairment of consciousness associated with an arrhythmia or ICD shock. In a study by Kou et al.,76 10% of patients who experienced a shock during follow-up had syncope associated with the shock. […]

Dit is uitgangspunt voor de risicoberekening voor autorijden. Secundaire preventie is ‘na een hartstilstand’.
 
– Ook in een recent artikel over Sporten met een ICD, te lezen op http://circ.ahajournals.org/content/127/20/2021.full had geen van de 21 personen die een schok kregen tijdens training / wedstrijden letsel door flauwvallen.
 
Hoop dat dit meer duidelijkheid geeft over hoe het in werkelijkheid is om een schok te krijgen.
 
Groet,
Gijs
[adresgegevens]
 
PS: Ook over de S-ICD zou ik kunnen reageren maar dat zijn meer nuances (is ontwikkeling van een paar jaar geleden, het zelf kiezen).
 

Intussen reactie teruggehad, bedankt voor de reactie, heel informatief. Misschien dat het gebruikt wordt in een volgend artikel.

Responses

  1. Ik kan meepraten over beide, bewusteloos raken en bij bewustzijn, en een shock krijgen. Het is beide absoluut niet prettig maar voor de partner is het buiten bewustzijn raken het naarst.

  2. Of een shock krijgen nu naar is of niet, met het krijgen van die shock redt de ICD toch je leven?

  3. Wellie,
    klopt, al is het ietwat genuanceerder: er komen ook onterechte schokken voor dwz schokken door electrische impulsen uit het hart die geinterpreteerd worden als levensbedreigend maar dat niet zijn.
    Waar mijn reactie over gaat is dat je meestal juist niet flauw valt. En dat is een groot voordeel: Je kunt nog iets doen, bv gaan zitten om te voorkomen dat je op je gezicht valt o.i.d., of zelf van je fiets afstappen etc. Anders dan het schijnbaar geruststellende ‘Je valt flauw en je voelt het niet’.


Geef een reactie

Categorieën

