Gepost door: gijssterks | 20 juli 2013

Moerputten

Gisteren ben ik met mijn wandelvriendin naar de Moerputten geweest. Vlakbij, 10 km, relatief nieuw en ik was er nog nooit geweest. Een paar keer zijn er wandelingen geweest met de Natuurgroep maar steeds had ik een reden niet mee te gaan.

Min of meer het hart van het gebied is de gerestaureerde brug:

P1060296 Moerputtenbrug verkleind

We hebben er 2,5 uur gewandeld en vooral ook rondgekeken, de totale wandelafstand was maar iets van 7,5 km.

Een paar opvallende waarnemingen ook.

Zoals het Pimpernelblauwtje, een vlinder die daar ge(her?)introduceerd is. Een bijzondere vlinder, erg kwetsbaar ook. Aan de rand van de Bijenwei zagen we hem. De Bijenwei is niet toegankelijk vanwege de kwetsbare soorten die er in voorkomen maar je kunt er wel inlopen, er staat geen hek omheen. Natuurlijk hebben we dat niet gedaan. Althans: deze vond ik op een paar meter in de wei, waar het gras als een paadje was platgetreden. Als een ander er mag komen … Een klein stukje dan… Een bijzondere foto waar ik wel een beetje trots op ben, op zoveel geluk om hem te kunnen maken. Geluk dat het zo mooi zonnig en warm was, goed vlinderweer.

P1060281 Pimpernelblauwtje verkleind

Minder bijzonder maar wel opvallend: De Rietorchis (denken wij):

P1060287 Rietorchis verkleind

Een andere bijzondere waarneming was de Melige Toorts, een plant die hoort tot de zeldzame soorten in Nederland.

P1060306 Melige toorts verkleind

P1060303 Melige Toorts Verkleind

P1060304 Melige Toorts Verkleind

Ik heb ze op www.Waarnemingen.nl geplaatst.

Geef een reactie

Categorieën

