Gepost door: gijssterks | 8 september 2013

Tentoonstelling ‘Een Beeld van een Dorp 2013’ – 8 september 2013

We hebben Den Dungen 2012/2013 vastgelegd voor het nageslacht.

Vandaag was dan eindelijk De Dag. De Dag van de tentoonstelling.

Ik had er veel voor gedaan. Wij, de Heemkundevereniging “Op die Dunghen” hebben de tentoonstelling georganiseerd samen met Fotoclub Den Dungen. Effectief betekende dit dat ik de kar trok, ik heb de communicatie naar buiten gedaan (zoals de oproepen in de media en berichtgeving over de tentoonstelling), de foto’s verzameld en ingeboekt inclusief opnemen in Excel, de foto’s besteld en titels er op geplakt en de indeling van de tentoonstelling op de borden bepaald, waar nodig en mogelijk met derden (zoals selectie welke wel / welke niet). Ik heb er ook nog een AV-serie, een Audio-Visuele presentatie, van gemaakt. Eigenlijk een V-presentatie, hij is zonder geluid.

Gisteren hebben we de tentoonstelling opgebouwd. Ik had gepland om vier uur klaar te zijn. Leuk als een planning klopt.

P1060476b

Vanmorgen nog een ontbrekend kaartje toegevoegd. Stembiljetten klaargelegd – Jos had er 125, ik had hem aan de telefoon en zei dat 125 toch wel erg krap was, hij zou er nog bijmaken zodat we er 250 hadden of zo, hoeveel precies wist hij ook zo niet, ‘ik heb er maar wat bijgemaakt’ dus de rest tellen zegt niets. Bewegwijzering geplaatst.

Vanmorgen om 11 uur kwam de burgemeester voor de opening.

Van begin af aan was het druk. Steeds zo’n 30-35 mensen binnen. Als ze een uur bleven is dat van 11-16 uur 5 x 30 = 150 bezoekers, als ze een half uur bleven is dat 300 bezoekers. De stembiljetten zullen het uitwijzen, morgenavond tellen we en weten we welke foto gewonnen heeft.

Veel bekenden, dat krijg je op een dorp. Heel leuk.

Er was een man die uit Beneden-Leeuwen of daar in de buurt kwam en geëvacueerd geweest was vanwege de dreigende watersnood. Hij was toen 6 en was nog  een paar weken op de kleuterschool geweest. Arno moest er bij komen, het zou in hun boerderij geweest zijn. Arno kende het verhaal niet, zijn vader was er intussen ook en die kende het verhaal wel. Het was in de tijd van zijn opa, de evacuatie in 1926. Hun opa was toen aangesproken door een collega op de Bossche markt.
Zijn dochter en schoonzoon (of was het zoon en schoondochter) zeiden dat hij met geen stok de deur uit te krijgen was, maar nu had hij gehoord van de tentoonstelling en moest en zou er heen…
De burgemeester kende het verhaal, voordat hij naar Sint-Michielsgestel kwam was hij daar burgemeester geweest. Oude mensen zeiden in 1996 met de toenmalige watersnood “We zijn naar d’n dijk wezen kijken. Het kan geen kwaaad, het is net als in ’26, toen liep het ook goed af”.

Veel positieve reacties. Ook persoonlijk, dat ik het netjes geregeld had en zo. Leuk, complimenten…

Op de Heemzolder waar we onze collectie oude spullen hebben, waren rondleidingen, ook een groot succes: Op het hele uur werden de rondleidingen gegeven, dat waren de tijdstippen dat het even rustiger werd.

Een foto- impressie:

De burgemeester opent de tentoonstelling.

De burgemeester opent de tentoonstelling.

P1060497b

P1060502b

P1060498b

P1060497b

Wat ik wil zeggen: Het was kei leuk! 

Pietje van B was er ook. ‘Ik zag ineens mijn schapen overal staan, die foto was afgelopen winter gemaakt.’
Ik zei dat de foto een jaar ouder was.
‘Dat kan niet, die was van afgelopen winter en dat zijn mijn schapen’.
Ik zei dat ik de foto zelf gemaakt had.
‘Ja, afgelopen winter’.
Nee, een jaar eerder.
Pas toen ik kon laten zien op de laptop dat de foto van februari 2012 was gaf hij zich gewonnen.  Ook omdat hij zag dat de oormerken geel waren, zijn schapen hadden groene oormerken.  Het waren schapen van iemand anders, iemand anders had dat weiland het jaar ervoor gehad. Ik heb niet gezegd dat het gele oormerk misschien groen was maar op de foto geel vanwege de zon.

Responses

  1. Jammer dat het er maar 1 dag staat, niet iedereen kan dan gaan kijken.
    Maar fijn dat het n succes is geworden.

  2. Toos,
    helaas was de Grote Zaal in de Blauwe Scholk bezet tot zaterdag 12 uur en weer op maandagmrogen half 10. Tot die tijd moesten we inrichten, tentoonstelling houden, en weer leegruimen.
    Maar ik heb er ook een diashow van gemaakt die we bij gelegenheid zullen vertonen. Zo hebben we al contact met de Herven. Ook bijvoorbeeld de Kerstmarkt is een mooie gelegenheid om de diashow af te spelen.

    • Misschien is het een goed idee om zaterdagavond erbij te trekken en de zondag??
      Groetjes van Jan van Alebeek
      Trouwens, is er iets bekend van de eind-uitslag, de nrs 1, 2 en 3

  3. Jan,
    de winnende foto is te vinden op de website van de heemkundekring “Op die Dunghen”
    http://www.heemkundedendungen.nl/
    direct op http://www.heemkundedendungen.nl/nieuws/winnaar-beeld-van-een-dorp/
    Daar staat ook de volledige uitslag.

    De zaterdagavond zou nuttig zijn. Ook al omdat er deze tijd veel activiteiten zijn zoals open dagen en familiedagen.
    Anderzijds zijn we de hele zaterdagmiddag bezig geweest de tentoonstelling in te richten. We konden pas na 12 uur in de zaal terecht vanwege andere activiteiten. Een klein aantal mensen doet veel en zou dan nog meer moeten doen.
    Over vijf jaar is er een nieuwe wereld met een andere omgeving. Het is in ieder geval een goede suggestie.

    Ik heb intussen ook een diashow van de getoonde foto’s. DIe zal te zien zijn op bv de Dungense Kerstmarkt.

    Groetjes en nog bedankt voor je inbreng!
    Gijs


Geef een reactie

Categorieën

