Gepost door: gijssterks | 16 januari 2014

Tekenen seizoen 2013-2014 – opdracht 4

In Opdracht 4 gingen we naar muziek luisteren en een tekening maken aan de hand van wat we hoorden.

Probleem is dat ik weinig heb met muziek. Waar anderen praten over de melodie van de harp op de achtergrond van muziekstuk huppeldepup van Mozart denk ik hooguit ‘Wel aardig, die achtergrondmuziek’. Ik zie daarbij geen wuivende korenvelden of galopperende kuddes over de vlakte.

Maar natuurlijk geldt ook hier mijn motto: Gewoon proberen, dan weet je of je er iets mee kunt, of je het leuk vindt.

De muziek van van Mike Oldfield, iets met Humbling birds of zoiets – ik heb mijn aantekening niet bij de hand.

We begonnen met het maken van associaties in woorden. Zo kwam ik bij termen als rustgevend, golvend, druppels, groot/klein, …

Het eerste resultaat – Druppels en Regelmaat:

Mike Oldfield - Tekening op muziek associaties

Mike Oldfield – Tekening op muziek associaties

Ik was snel klaar, in de volgende halve les ben ik doorgegaan met het puur intuïtief  tekenen van mijn gevoel bij het luisteren naar de muziek die steeds te horen was:

Mike Oldfield - Tekening op muziek associatie - 2a

Mike Oldfield – Tekening op muziek associatie – 2a

De leraar vond dat er verbeteringen mogelijk waren, achteraf was ik blij dat ik een foto gemaakt had van het tussenresultaat. Ik vond de eerste versie beter. Hier toch de ‘verbeterde’ versie:

Mike Oldfield - Tekening op muziek associatie - 2b

Mike Oldfield – Tekening op muziek associatie – 2b

Natuurlijk is het zo dat mijn intuïtie bijna per definitie anders is dan dat wat een ander denkt dat er bij hoort…

Geef een reactie

Categorieën

