Gepost door: gijssterks | 5 maart 2014

Twee roodborstjes op één foto

Al in januari zag ik de twee roodborstjes bij elkaar. Verschillende keren. Zoiets is heel bijzonder. Als roodborstjes ergens een hekel aan hebben dan zijn het roodborstjes. Liever doodvechten dan een ander roodborstje op je territorium toelaten!

‘Roodborstje, roodborstje, tikt tegen het raam’, het klinkt zo lief, het roodborstje dat het koud heeft en tegen het raam tikt… De arde waarheid is dat het roodborstje in het raam zijn eigen spiegeling ziet en die vermeende indringer weg wil hebben.

Normaal tolereren roodborstjes een roodborst van het andere geslacht pas tegen april als de paartijd begint. Dit wordt ook aangestuurd door het voedsel: Als ze meer insecten en poppen van insecten gaan eten dan beginnen de hormonen te werken. Januari is erg vroeg. Zal wel aan het weer gelegen hebben. Mannetje en vrouwtje zien er identiek uit, ze zien het verschil zelf ook niet, tot het gedrag veranderd in de paartijd. Dat geldt dan voor één ander roodborstje, een tweede wordt aangevallen.

Ik wilde ze samen op de foto hebben, maar zo gauw als ik het fototoestel op ze richtte was er eentje weg. Ook vorig jaar toen ze in de garage gebroed hebben was het me niet gelukt.
Vandaag wel, ik had de flitser afgezet, niet ideaal-scherp maar ik heb ze:

P1070437 Twee Roodborstjes

Gelukkig, het begon bijna een obsessie te worden…

Geef een reactie

Categorieën

