Gepost door: gijssterks | 25 maart 2014

Suikertante

Vanmorgen weer naar de suikertante geweest zoals ik de diabetes verpleegkundige van de huisartsengroepspraktijk noem. Diabetes type 2. Elke drie maanden, 3x naar de verpleegkundige en een keer naar de huisarts. Tussendoor oogcontrole.

Wat de suiker betreft: Ook nu weer Alles OK.

Suiker perfect, 6.8. Vorige keer 6.8. Al jaren, sinds ik goed ingesteld ben op Metformine, is die OK. De suiker moet nuchter tussen 4 en 7 zijn, na eten moet ie onder de 10 blijven.

Gewicht OK. 96.0. Ook goed. Ik blijf al jaren op ongeveer hetzelfde gewicht. En dat is ook goed. Sinds 2004, sinds Toen, is het gewicht rond de 94, tussen 92 en 96.

Bloeddruk OK. 142/84. Norm is dat bovendruk minder dan 140 moet zijn en onderdruk eigenlijk onder de 80. Voor mij iis het OK, ik voel me er goed bij.

Ik ga proberen te minderen. Ik ga al jaren en jaren op diabetescontrole en altijd is het goed. Ik heb al eens voorgesteld te minderen maar de ‘lange termijn suiker’ was te hoog, moet niet ver boven de 40 zijn, die was nog te hoog, 51 of zoiets. Die word een keer per jaar gemeten en was nu ook goed.

Ik ben medisch goed op de hoogte, volg engelstalig  ICD nieuws en kom dan vanzelf ook diabetes type 2 tegen, en lees dat. Recent een bericht dat stress een veel grotere invloed heeft dan gedacht. Nou is mijn stress-factor aanzienlijk gedaald sinds ik ‘gerepareerd’ ben in 2010. Ik realiseer me nu nog soms hoeveel stress ik toen had, ik wijt het aan de ICD-shocks. Onvoorspelbaar en steeds terugkomend.

Ik heb voorgesteld te minderen met Metformine. Ik slik nu 3x 500mg per dag. Ik wil terug, liefst nul keer, als het niet nodig is.

De suikertante was het met me eens, begreep wat ik wilde: Geen medicijnen en wel onder controle blijven.
Met dat als doel stelde ik voor eentje minder te doen, suiker laten prikken bij de praktijk, en weer eentje minder tot nul of tot de suiker te hoog is.

Ze was het niet met me eens. Niet suiker prikken bij de huisartspraktijk. ‘Veel te moeilijk’ zei ze, ‘als er dan iets is wordt het over en weer bellen en zo. Kom maar gewoon hier bij mij’.

OK.

Over naar 2x 500mg Metformine en over 6 weken terug bij de suikertante.

Responses

  1. Ja, zo beschermen ze allemaal hun eigen “winkeltje”. Ik moest terug komen bij de longverpleegkundige, maar ik heb afgebeld. Nergens meer last van en ik moest om 6 uur mijn bed voor uit. Andere tijd kon niet. Nou, dan maar niet! 😉 (Bovendien had ik die dag nog een afspraak om 14.45 uur in het zelfde ziekenhuis. Veranderen kon ook niet, dus moest ik daar de hele dag zitten wachten. No way!) Eigenwijs, hé?


Geef een reactie

Categorieën

