Gepost door: gijssterks | 4 juni 2014

Ik heb vanmorgen nieuwe klompen gekocht

Mijn klomp was stuk. Een steentje was door de onderkant gegaan. Ik wist wel dat het tijd werd, ze werden dunner en dunner aan de onderkant, ik voelde het als ik op een takje liep in de tuin. Nu had ik er een grindsteentje ingelopen. Ze hebben hier om de hoek pas geleden nieuw grind op de weg gedaan, daar zal het wel van af komen.

foto 1Ik heb vanmorgen nieuwe klompen gekocht. Gewone houten boeren klompen. Bij de Boerenbond waar je klompen hoort te kopen.

Ik loop vaak op klompen. In de tuin vooral. Gauw even aanschieten voor je het natte gras in de tuin op loopt. Scheelt natte schoenen. Je moet er wel aan gewend zijn, op klompen lopen.

Het voordeel van klompen is ook, is me geleerd, dat je er hard mee kunt schoppen als  je met iemand ruzie hebt. Bovendien kun je ze snel uitdoen om er mee te slaan – of om hard weg te lopen op je sokken met je klompen in je handen, met klompen hardlopen valt niet mee.

Ik kan nog meer schrijven over klompen maar dat deed ik al op mijn blog van 5 augustus 2010, ik ben nu al aan het kopiëren…

Als liefhebber van statistieken wil ik nog steeds wel weten hoe lang ik gedaan heb met de klompen. In de weblog van 2010 schreef ik dat ik nieuwe klompen gekocht en dat de vorige van toen van 04-02 waren, van de maat-sticker. Die van 2010 waren geproduceerd in 02-2010. Deze zijn van 4-2013.
Het zegt iets over de omzetsnelheid. Het was me al opgevallen dat de Boerenbond nog maar een smal rek klompen had. Omloopsnelheid laag: In 2010 waren ze 6 maanden eerder geproduceerd, deze maar liefst 14 maanden. Toen waren ze iets over de 20 euro, nu 27,50 euro.

Van de voor-vorige heb ik zo’n 8 jaar gedaan. De vorige kocht ik begin augustus 2010 en zijn nu al versleten. Minder dan 4 jaar heb ik er mee gelopen. Het is niet meer wat het geweest is, zullen we maar zeggen. Vroeger was alles beter, zoals klompen…

Vroeger ging je met een stokje naar de klompenboer als je klompen moest hebben van dezelfde maat. Stokje in de klomp en afsnijden op de hak. Nieuwe klompen moesten die maat hebben. Klompen worden tegenwoordig machinaal gemaakt volgens standaard. De schoenmaat staat erin. Simpel.

Ik kan met deze klompen hetzelfde doen als ik in 2010 gedaan had. Achter elkaar zetten. Klompen slijten aan de onderkant. Ik kan de oude foto gebruiken…

 

P1110638 Slijtage klompen

De onderkant aan de hak is 3 cm dik, bij de nieuwe tenminste. Bij de oude zat nu een gat in de onderkant van de hak, dat betekent dat ik er in de loop der jaren 3 cm afgelopen heb.

De klompen zijn een stuk lichter dan de oude. Dacht ik.  Ik zie op de foto uit 2010 hierboven dat die nieuwe klompen net zo licht waren als de nieuwe nu. En de oude zijn net zo geel als de oude toen…

foto 2

 

Ook deze sticker gaat op het kastje in de schuur. Voor over 4 tot 8 jaar. Als er dan nog klompen te krijgen zijn.

Responses

  1. Hahahaha. Heb erg genoten en gelachen om dit lesje “Klompen”. Ik zou weleens een ander design nemen, hoor. Je hebt zulke leuke blauwe, voor onder een spijkerbroek. Ik vind het geweldig dat er nog mensen zijn zoals jij! Maar of er daarna nog mensen op klompen zullen lopen???? Misschien alleen op het platteland. Ik heb ze ook niet. Mijn voeten passen er niet in. Niet teveel mee schoppen, hé? Anders verslijt die punt sneller dan de hak!

  2. Nee Annette, geen ander design, dan stop ik met klompen dragen. Juist dat design hoort erbij. Klompen dragen is moeilijk in het begin. In het begin doet je voet zeer aan de bovenkant. Bij nieuwe klompen sta je ook zo’n 3 cm hoger, best wennen. Bovendien waren ze vroeger goedkoop, dat is intussen ook al verleden tijd. Weinig mensen dragen ze daarom. Ik hoor bij de laatste nul komma zoveel percent. Best jammer.


Geef een reactie

Categorieën

