Gepost door: gijssterks | 9 juni 2014

Monument afgebrand – Beemdweg 1 Den Dungen

Afgelopen voorjaar, 24 maart 2014, heb ik er nog foto’s van gemaakt met mijn boerderijenvriend. Een Rijksmonumentale boerderij uit 1835. Een boerderij onder met riet en pannen gedekt wolfdak, 1835. In de voorgevel vensters met luiken en schuiframen met 20- en 25-ruitsroedenverdeling. Deur uit de bouwtijd met eenvoudig bovenlicht. Ze hadden ook een Bed & Breakfast.

Vanmorgen, volgens de berichten om 5:30, onweerde het er. Blikseminslag. Brand. Toen de brandweer er was, was het in een kwartier tijd geblust. De pannen aan de onderste deel van het dak lagen er toen nog op volgens iemand die er bij geweest was. De bewoners en twee stellen in het B&B waren ongedeerd, ze konden zelfs de auto nog wegzetten. Ook de vrijstaande schuur is ongeschonden.

Ik ben er gaan kijken.

Foto’s 24 maart 2014:

Beemdweg 1 - 2

Beemdweg 1 - 1

Foto’s 9 juni 2014:

Beemdweg 1 - 3

Beemdweg 1 - 4

Het is in de buurt van waar ik zaterdag over schreef. Daar was niets van het onweer te zien, wel de andere kant op, bladeren en takjes op de weg. Daar had het ook flink gehageld.
Een lokale onweersbui.

Erg jammer van het monument, erg vervelend voor de eigenaar. 


Weer een monument afgebrand, niet lang nadat ik foto’s gemaakt had.  Vorig jaar was er ook al een monument afgebrand in Den Dungen, een paar weken nadat ik foto’s gemaakt had. 
In vroeger tijden zou ik op de brandstapel gaan, hekserij… Toch kan ik er niets aan doen, de bliksem laat zich niet sturen.

Responses

  1. Bij ons in Brielle ook zaterdag weer een monumentaal pand afgebrand. Kortsluiting. Het is toch zo zonde. Het lijkt me echt afgrijselijk om door brand getroffen te worden. Niet omdat ik zo hecht aan materiële dingen, maar je huis is toch je veilige haven. Daar ligt je leven in opgeborgen.

  2. Helemaal mee eens!

  3. […] 9 juni 2014 schreef ik: Weer een monument afgebrand, niet lang nadat ik foto’s gemaakt had. Vorig jaar was er […]


Geef een reactie

Categorieën

