Gepost door: gijssterks | 13 november 2014

13 november 2004 – 13 november 2014. Ofwel: Tiende verjaardag

10De dag begon vreemd, vandaag. Geen wekker, zoals elke dag deze week behalve maandag en vandaag. Om half acht telefoon. Voor mijn lief, over wie er bij Ome Jan kan zijn vanmiddag en vanavond. Ome Jan is 90 en haar peetoom en brengt zijn laatste uurtjes door in het ziekenhuis. Geen kinderen, zijn vrouw is hem al voorgegaan. Eens houdt het op. Ze moesten nu bellen want ze gingen er nu heen en hebben geen mobiele telefoon, waren dus niet meer bereikbaar.

13 november. Het blijft een vreemde dag.

13 november. Mijn gedachten zijn dan steeds bij die 13e november, 10 jaar geleden. De dag van de hartstilstand. Eigenlijk ben ik vandaag dus voor de 2e keer 10 jaar oud geworden!

13 november. Het vreemde is dat ik lange tijd geen herinnering had aan die dag, gewist uit mijn geheugen. Ik wist dat het weg was, door medicatie en behandeling. Herinneringen die nog niet opgeslagen  waren in het permanente geheugen gaan dan verloren…

Nog vreemder is dat het teruggekomen is. Sterker nog, afgelopen week, met de 13e in aantocht, herinnerde ik me ook weer het telefoongesprek vlak ervoor. Ik denk vaak in beelden, het beeld dat ik hier heb is dat ik buiten keek. Grauw, bijna donker maar niet helemaal. Iemand aan de telefoon die vragen stelt die mij niet interesseren en antwoorden die ik geef maar ze komen de mond amper uit, gebrabbel. Ik weet nog hoe ik me voelde aan de telefoon.
Ik herken de toestand van toen. Ik weet intussen hoe je je voelt met een hartslag van 180, 190 en meer, vlak voor de ICD afgaat, of als die niet afgaat omdat de ICD grens niet behaald werd,  zoals rond begin 2010.
Hoe het kan? Ik heb mijn ideeën erover, die ik hier niet weergeef.

13 november…

Intussen is Ome Jan overleden, rond half 6 vanmiddag. Exact 10 jaar na mij…


Iets doen we verkeerd. Vieren we het? Geen tijd. Vandaag opa-oma dag, vanmiddag is mijn lief bij Ome Jan, tot een uur of zes. Dan eten. Om acht uur heb ik fotoclub avond, inleveren foto’s voor de tentoonstelling, kan ik niet skippen. Geen tijd om uit eten te gaan…  Ik ga wel iets doen wat anderen niet doen met degene die ze gereanimeerd heeft: We drinken vanavond een borrel en daarna ga ik met haar naar bed…

Responses

  1. Heftige momenten, Gijs, die jullie gelukkig nog samen kunnen beleven. Het had zo anders kunnen aflopen, geniet van deze ‘verjaardag’.


Geef een reactie

Categorieën

