Gepost door: gijssterks | 25 maart 2015

Tekenen 2014-2015 – Matisse

Opdracht: Maak een tekening in de techniek naar eigen keuze naar een bekende schilder (februari – maart 2015).

‘Naar een bekende schilder’ betekent dat je niet iets kopieert maar iets maakt waarbij het oorspronkelijke werk de inspiratie is.

Mijn eerste keuze was een minder ‘typisch’ werk van de Franse schilder Matisse, ‘Vue de Notre Dame’, ‘Uitzicht op de Notre Dame’, geschilderd rond 1914:

Matisse - Vue de Notre Dame II

Matisse – Vue de Notre Dame II

Natuurlijk begon ik met een schets, in kleurpotlood 20×15:

IMG_2005 Naar Matisse - schets

De uitwerking in mijn techniek: Pastelkrijt met uitvegen met de vingers. A3, 30×40 cm:

3-3-2015 Naar Matisse

Om een of andere reden is de tekening mooier dan de foto.

De leraar was zeer onder de indruk. Hij vond dit zeker de beste van dit seizoen die vraagt om geëxposeerd te worden op het einde van het seizoen.
En ik? Ik vind hem zo mooi dat ik hem ook nog eens ga schilderen op doek, Acryl, 60×80.


 

Ik had nog tijd over. Ik heb nog een werk genomen uit dezelfde tijd van Matisse. Hij heeft een aantal kleurvariaties gemaakt van zijn ‘Fenetre a Collioure’ / ‘Venster te Collioure’ uit 1914.

Het origineel:

Matisse - Porte-Fenetre a Collioure - 1914

Mijn uitwerking staat niet mooi op de foto, het zwarte is teveel donkerbruin geworden…
Toch laat ik hem zien:

Naar Matisse - Raam

Naar Matisse – Raam

Tevreden (behalve de kwaliteit van de foto)? Zeker. Het was ook weer een hele leuke opdracht!

Geef een reactie

Categorieën

