Gepost door: gijssterks | 9 april 2016

Hoe is het nu met Gijs?

Op 24 april 2010 schreef ik een blog getiteld “De eerste dag van de rest van mijn leven”. Ik schreef die blog schreef ik de dag nadat ik uit het ziekenhuis kwam, na 3 ziekenhuisopnames, steeds eerste in Den Bosch en vervolgens UMC Utrecht. Het eindigde met een epicardiale ablatie, zie https://gijssterks.wordpress.com/category/umc-utrecht-2010/

Toen was ik nog een ijverig blogger, wilde geen dag voorbij laten gaan zonder een verhaaltje. Het is niet meer wat het was. Veel dingen die gebeuren zijn herhalingen. Niet om weer over te schrijven. Kortom: De klad is erin gekomen. Nog maar spaarzaam een berichtje, vaker gebruik ik Facebook.

Natuurlijk zijn er mensen die zich afvragen hoe het met me is, nu, 6 jaar later. Mensen die me kennen met of door mijn hartproblemen.

Het wordt er niet beter op, 6 jaar geleden was ik 59 en nu ben ik 65, over een paar maanden 66. Wel vooruitgang maar eigenlijk ook weer geen vooruitgang. Als ik om me heen kijk kom ik steeds dichter bij de leeftijd-met-gebreken.

“In 2010 ben ik gerepareerd”, zo zeg ik altijd als me gevraagd wordt hoe het is.  Een episode als hartpatiënt die duurde van 13 november 2004, met de hartstilstand, tot de reparatie in april 2010. ICD-schokken zijn nog slechts een boze herinnering uit een eng verleden, 10 heb ik er gehad in die tijd.
Als herinnering aan die tijd heb ik nog altijd een ICD in mijn lijf, in 2012 heb ik nog een nieuwe gekregen die het 10-12 jaar moet volhouden.
De ICD registreert ‘alles’, elke minieme hartritmestoornis, hoe klein ook, hij staat scherp afgesteld.
In de laatste 6 jaren zijn er nog maar twee geregistreerd, twee keer een overslag bij een hartslag boven de 100, theoretisch heb je dan een hartslag van boven de 200, ook al is het maar een of twee seconden lang. Ik weet dit zeker, anderen zonder ICD kunnen dit elke dag hebben zonder dat ze het weten. Reactie van de deskundigen: Eén registratie is geen registratie.

Kortom: Het gaat heel goed met me.

Mensen zeggen dat ik veel doe. Ja, ik zit bij de Natuurgroep. Ik coördineer, met een maat, de Natuur Werkgroep en werk in de natuur. Ik doe aan Heemkunde, ben hoofdredacteur van het verenigingsblad en andere activiteiten binnen de HKV. En geef rondleidingen met de Natuurgroep, en ben min of meer de deskundige als natuur en heemkunde samen komen, zoals bij rondleidingen. Ik teken en schilder nog steeds, volg de cursus  nog,want anders zou het er niet meer van komen. Fotografeer ook nog steeds. Ik ben ook bezig een boek te schrijven over het leven van mijn jeugd, van voor de Ruilverkaveling, ik zit nu op 186 pagina’s, straks moet ik nog schrappen.
De fiets is mijn standaard vervoermiddel, de auto is er voor ver weg of echt slecht weer. Handschoenen heb ik afgelopen winter niet aangehad, behalve werkhandschoenen, als het rond het vriespunt was en ik was op de fiets dacht ik wel eens “Ik wou dat ik niet zo eigenwijs was en handschoenen meegenomen had”.
En met Candy Crush zit ik op leven 1612. Zestienhonderdtwaalf!

Alleen af en toe… Af en toe, zoals afgelopen week, word ik nog geconfronteerd met mijn verleden als hartpatiënt. Af en toe, zoals afgelopen week bij de  afscheidsborrel voor twee vroegere collega’s die me nu, 10 jaar later, volgen als pensionado. Veel oud-collega’s waren er. Ik heb niet bijgehouden hoeveel keer het me gevraagd is, “Hoe is het met je hart?”, wel vaak, veel meer dan 50% denk ik. Maar ja, ook voor hen was het traumatisch, een collega die er bijna dood bij neervalt, zonder waarschuwing. Memento mori, gedenk te sterven.


Ik had dit afgelopen woensdag willen schrijven, maar er kwam iets tussen. Uitgerekend afgelopen dinsdag had ik een medisch probleem, dokter met speod erbij: Bewegingsduizeligheid. Net geen 6 jaar zonder noodhulp… Maar – dit is tijdelijk en onschuldig, alleen vervelend.

Responses

  1. Je bent er nog Gijs, gelukkig wel.


Geef een reactie

Categorieën

