Gepost door: gijssterks | 11 november 2011

Ik hoor niks meer: Hoe is het met Weblog.nl?

Op 18 oktober deed ik een voorspelling:

[…] Toch doe ik een poging. Ik zou zeggen: Tussen 1 en 15 november is alles weer goed lopend, per begin 2012 is de situatie bereikt die ze 23 augustus hadden willen hebben. En zit er een ander support-team bij weblog.nl.

We zitten op schema. Nog steeds. Nog 4 dagen.

Voor wie het niet gevolgd heeft: Web-streepje-log punt nl ging converteren op 23 augustus. Kon wel een hele dag duren suggereerden ze toen. Het is ietsje pietjse langer geworden. Mijn oude weblog is er nog steeds niet. Of zoals zij het zeggen: Hij is er wel maar nog niet helemaal compleet. Nou ja, 72 van de ruim 2700 logjes zijn er… Afbeeldingen van vroegere berichten ontbreken ook, net als categorieën.


Vandaag weer een bericht van weblog.nl.

‘Na ruim een week’ zeggen zij. Vorig was 31 oktober, 12 dagen geleden dus. Ik zal er niet moeilijk over doen, ik weet al lang dat zij in andere tijdframes werken dan de rest van de wereld.

Uit de enquete van 31 oktober weten ze nu hoe het er bij staat.

Ik weet nog dat ik als IT’er zoiets zelf uitzocht. Ze hadden steekproeven kunnen doen of gewoon naar klachten van gebruikers kunnen kijken… Ik vraag me af in wat voor wereld die mensen leven … en dan heb ik het nog niet eens over de verhalen over hoe ze met hun klanten omgaan als die klagen …

In de e-mail voor betalende gebruikers (zoals ik) stond dat ze weten waardoor het komt dat niet alles er is. Ze gaan nu alles terugzetten, als hoogste prioriteit.

Misschien dus toch nog voor 15 november, mijn voorspelling?

Er gebeurt nog steeds wel iets. Denk ik. Soms kun je namelijk wel in de weblog komen, soms niet, soms time-out omdat het te lang duurt. Hoop dat het niet aangeeft hoe de snelheid weblog.nl is als die er weer wel is.

Journalist Jeroen Mirck houdt een blog bij over de problemen bij de weblog-migratie. Daar las ik dat ook weblog medewerkers inmiddels zijn overgestapt naar WordPress.com …


Hoe ik er mee omga?

  • Ik ben begonnen met deze blog op wordpress.com.
  • Ik had gelukkig een backup van web-log.nl, deze heb ik in WordPress geladen. Helaas zonder afbeeldingen.
  • Ik heb een bericht geplaatst op mijn oude weblog.nl blog dat ik tijdelijk (?) verhuisd ben.
  • Ik heb alle afbeeldingen die ik op weblog gezet had ook op WordPress gezet. Gelukkig heb ik consequent de afbeeldingen verkleind tot 800 pixels en in een aparte directory bewaard. Voor de snelheid van laden, voor backup, en om te voorkomen dat mooie foto’s op volle grootte gepikt worden. *)
  • Regelmatig herstel ik de klink naar afbeeldingen als ik zie dat oude berichten geraadpleegd zijn. Grappig is dat ik nu ook zie dat bepaalde berichten gewoon heel vaak bekeken worden, met name enkele in categorie Tekenen.

Ga ik ooit nog terug naar weblog.nl?

Het wordt wel steeds minder logisch om dat te doen, met elk bericht op WordPress wordt de kans kleiner, ik ben inmiddels een tevreden WordPress.com gebruiker. Ik wil wel weten wat ze me aan extra’s te bieden hebben. En ze moeten het vertrouwen geven van continuïteit. En ik wil niet weer veranderen van layout etc.
Aan de andere kant: Als zij hetzelfde kunnen bieden als de standaard WordPress en ze doen iets belangrijks aan ‘Vindbaar zijn’ bijvoorbeeld … Nu moet ik opnieuw beginnen. Ik zat ver boven de 500 Pageviews per dag, nu op gemiddeld iets van 80-90 per dag.

Kan ik wel terug naar weblog.nl?

Ja. Weblog.nl is gemaakt met WordPress als blog-pakket. Download van WordPress en laden in Weblog.nl moet geen probleem zijn. Als weblog.nl nog ooit eens wel werkt…


*) Als de afbeeldingen terug zijn zouden die op WordPress ook zichtbaar moeten zijn, die verwijzen nu naar weblog-plaatjes.


Reacties

  1. Ik heb 10 dagen eerder een steekproef genomen
    (zie hier en vind de uitkomst van weblog opvallend en nietszeggend. Je zou eerst de zaak moeten splitsen in actief (meer dan 1 bericht per maand) en niet actief. Die 40% waar geen berichten missen zijn nmm de niet actieve (en dus soms al jaren vergeten) weblogs met maar 1 of geen bericht. Van alle actieve weblogs ken ik er maar 1 die compleet is, de andere 99 missen voor gemiddeld 90% aan berichten per weblog.

    Verder heb ik in het beheer gezien wat de verschillen met wordpress.com moeten gaan worden. Dwz niets daarvan werkt nog. Volgens mij is het de bedoeling dat je binnen elk thema lettertypes en kolombreedtes kan aanpassen. Zeker mooi als dat gaat lukken. Dat moet je dan wel bekopen met veel meer reclame en veel minder data opslag (0,1GB ipv 3,0 bij wordpress.com). Voor de meeste gratisgebruikers lijkt mij wordpress.com aantrekkelijker temeer daar die veel meer thema’s heeft.

    Voor de betalende gebruiker is 12 euro/jr voor CCS geen echte toevoeging. Je kan ook 12 euro/jr voor hetzelfde bij wordpress.com neertellen.

    Voor 30 euro biedt weblog minder dan een weblog op eigen domein wat hetzelfde kost. Die laatste biedt veel meer mogelijkheden, maar ook iets meer werk ivbm beveiligingsupdates.


Plaats een reactie

Categorieën